Aardverschuivingen!!!

11 juni 2017 - Los Angeles, California, Verenigde Staten

Donderdag 8 juni
Na twee dagen niks doen was het weer tijd om verder te gaan. Het was een lange rit naar de highway 1 die langs de kust gaat en bekent staat om zijn mooie route. Dus om 6uur opgestaan en om half 8 reden we het park uit. Dwars door Californië. Niet zo'n bijzondere weg maar die zouden we nog krijgen. Helaas, daar aangekomen, in Monterey stonden er borden dat de Highway 1 was afgesloten. Na enig navragen bleek er vorige maand een aardverschuiving te zijn geweest in het Statepark bij Big Sure. En zoals we al vaker opgemerkt hebben doen ze daar dan gewoon niks aan. We moesten weer 50mile terug om de saaie 101 richting LA te nemen. Het heeft ons heel wat tijd gekost en we baalde er nog al van. Gelukkig hadden we al een stop geregeld in St Luis Obispo voor een paar nachten, dit is halverwege en kunnen we de route tot LA afmaken. Om half vijf reden we de camping op. Wat een lange dag!! De campings aan de kust zijn hier overvol. Iedereen wil aan de oceaan staan. Wij staan 10km het land in, weer bij een meer. De plek die we hadden geregeld via internet bleek zo smal dat de ik de camper er achteruitrijdend net in kreeg. We stonden ook helemaal scheef. En dat op een terrassencamping, was niet fijn. De andere dag toch maar een ander plekje gevraagd.
Vrijdag 9juni
Vandaag de omgeving bekeken langs de kust. Bij Oceano, een klein dorpje zagen we een grote rots vol pelikanen. Ze komen daar om te broeden. Vorige week waren ze weer aangekomen vertelde een vrouw aan ons die hier iedere dag komt kijken met haar hondje. Ze wees ons ook op een dolfijn in het water en op zeehonden onderaan de rots. Er komen hier ook vaak walvissen vlak voor de kust langs. We zijn benieuwd of we ze kunnen spotten. Verder nog aan het strand gezeten waar het kon want bijna alle stranden zijn stateparks waar je niet zomaar in mag. Weer terug op de camping konden we ook hier weer genieten van de herten, vogels en ander klein gedierten. Gisteren hadden herten op de plek voor ons de boel overhoop gehaald en een stoel in het smeulende vuur omgegooid. Je moet dus oppassen met wat je buiten laat staan.
Zaterdag 10 juni
Ook vandaag wat in de buurt gekeken. In San Luis Obispo is er een mission uit 1772. We hebben alleen de buitenkant en de kerk kunnen bekijken. Bij het parkeren werden we geconfronteerd met een parkeermeter en we hadden geen kwartjes. Uiteindelijk 2gekregen van een bewoner. Verder op de camping alvast wat gaan ruimen. Om ons heen vliegen heel veel woodpeckers, zwart met een rood kapje op, soms wel 6 tegelijk. Ook de gieren scheren weer over ons heen op zoek naar een lekker hapje.  En een wel heel rare vogel met een kuifje. Nog een paar dagen en we vliegen terug. Morgen langs de kust verder naar LA.
Zondag 11 juni
De weg langs de kust was ook hier op veel plaatsen niet toegankelijk. Het werd dus weer de snelweg. Die gaat wel stukken langs de kust gelukkig en konden we een paar stops maken. Bij één ervan zagen we een grote groep dolfijnen met erboven een zwerm meeuwen die de vissen wel willen die de dolfijnen opjagen. Verder was er een eenzaam zeehondje te spotten. Vlak voor los Angeles door Malibu gereden met zijn enorme villa's die op prachtige plekken staan langs de kust. Gelijk weer in een dikke file. Nu staan we weer op de camping waar we begonnen zijn, midden in de stad. Als we geweten hadden dat de kustweg zo ontoegankelijk was dit jaar hadden we voor een route gekozen meer door het land. Het is jammer van deze laatste dagen.

1. Rim en Karin:
    12 juni 2017
    Inderdaad jammer hoe het soms gaat, maar zo te lezen was het een prachtige reis.
  2. Irene Keuter:
    12 juni 2017
    Goede reis terug! Gezellig hoor, kunnen we weer eens theedrinken!
  3. Ineke:
    12 juni 2017
    Een heleboel mooie ervaringen en indrukken om mee naar huis te nemen.
    Goeie vluchtreis terug en wel weer heel gezellig dat jullie weer thuis zijn .
  4. Elvira:
    14 juni 2017
    Ja soms zit het mee en soms zit het tegen! Jammer, maar jullie kunnen weer terug kijken op een fantastisch reis! Goede reis terug en we zien elkaar binnenkort! Gezellig, kunnen we 'live' bijkletsen!