2 stukken tegelijk na een aantal dagen wildernis

4 juni 2017 - Sequoia National Park, California, Verenigde Staten

Hele grote bomen
Donderdag 1Juni
Vanaf Succes Lake zijn we door Porterville richting sequoia National Park gereden. Eerst door de Central Valley waar de fruitteelt overheerst. Vooral sinasappelen en abrikozen. Langs Lake Kabmweah wat mooi gelegen is tussen de heuvels. Het zijn alle twee meren gevormd door stuwdammen. Aan het begin van het park bij het rangers visitorcenter werd ons afgeraden om de weg door de bergen te nemen het park in. Te bochtig vonden ze. We konden 100 mile omrijden. Het stuk zelf was maar 24km. Na onze ervaring gisteren dachten we dat het wel kon. Niks aan de hand dus. Frankrijk zou blij zijn met zo'n brede weg een berg op. Wel bochtig maar viel erg mee. Blij dat we het gedaan hebben. We kwamen gelijk uit bij het Giant Forest waar enorme grote hoge en vooral brede sequoia bomen staan. 1 boom de "Sherman" is 2200 jaar oud. De oudste van de wereld. Heel erg indrukwekkend. Halverwege het Park vonden we een mooie plek op de parkcamping midden in het bos aan een beekje. 'S avonds werden we verrast door 4 herten die zachtjes langs het beekje liepen. Het is hier ook weer bear county en we worden gewaarschuwd dat ze erg actief zijn hier. Dus alles weer wegbergen in de camper of in de bearproof containers bij iedere plek. Ze vinden alles lekker tot aan tandpasta toe. Toch ook weer spannend, je weet maar nooit.
Vrijdag 2 juni
Zo midden in het bos is ons wel goed bevallen. We zijn een stuk door het park gereden en bij Generel Grand Tree zijn we weer op een parkcamping gaan staan. Ook hier zo'n mooie plek. De grand Tree is de hoogste sequoia hier in het bos. Ook hier een wandelpad te lopen langs allemaal grote sequoia's. Het is enorm zo groot als ze zijn maar bijna allemaal met brandplekken. Toch schijnen ze goed tegen vuur te kunnen door de Tannine en andere elementen in hun schors die de vlammen doet doven. Wat verderop heb je het Hume Lake, prachtig gelegen. We hebben besloten om hier nog een dag te blijven, even een rustdag inbouwen.
Zaterdag 3 juni
Het is geen rustdag geworden. Aan het sequoia park grenst het Kings canyon NP. Er is één weg doorheen van 50km de canyon in. Wij staan er vlak bij. Toch maar besloten om te gaan. We zijn nu toch hier. Een super mooie route met hele diepe kloven naast de weg en onderin een kolkende rivier, de Kings River, bijna buiten zijn oevers. Het vergde enige stuurmanskunst langs de rotsen die bijna op de weg hangen. De kap van de camper is wel hoog. Beneden in de kloof zagen we een paar enorme watervallen. Aan het eind van de weg kun je nog naar een gletsjer lopen. Was te ver voor ons. Een deel van het smeltwater van de Siërra Nevada komt hier naar beneden. De Siërra is 3 keer zo groot als het Alpengebied en niet toegankelijk met de auto. Omdat het voorjaar  later is staan er overal bloemen en struiken in bloei in de parken, dat maakt het nog mooier. Bij een parkeerplaats naast de weg zagen we vlak voor ons een kolibrie vliegen, zo klein en snel. Op de camping is het ook zo rustig. Iedereen staat ver uit elkaar. Aan het begin van de avond hoor je wat geroezemoes, overal gaan vuren aan. Bij elke plaats is een vuurkuil en een Picknicktafel.  Enorm veel zangvogels zijn aan het zingen en toen ik net opkeek liepen er 6 herten langs. Ze komen op 2 meter afstand, helemaal niet bang of schrikachtig. Rustig liepen ze weer het bos in. Vanmorgen vroeg zat ik met een kopje thee buiten en ineens vloog er een grote valk voor me door de bomen. Zo bijzonder. Nu nog die beer. Die willen we ook wel weer eens zien. Morgen vertrekken we naar ons laatste grote park, Yosemite NP.

1. Irene Keuter:
    5 juni 2017
    Wat een prachtige reis Nel en Louis! En petje af voor de chauffeur! Dat lijkt me niet meevallen met een camper. Knap hoor!
  2. Rim en Karin:
    5 juni 2017
    Fantastisch wat jullie allemaal zien. Nu nog de beer! Hier in Roemenië leven ook veel beren in de bossen, ik kijk er iedere keer naar uit, maar ze laten zich niet makkelijk zien.
  3. Saskia Karsdorp:
    6 juni 2017
    Wat een hoop belevenissen maken jullie mee. Leuk om steeds weer te lezen. Groetjes Saskia