singapore

22 september 2012 - Perth, Australië

Maandag 17 september

De koffers staan gepakt en de rugzakken vol. Wat een hoop bagage toch weer en niet eens de 43 kilo die we mogen. Om drie uur vertrokken we richting Schiphol. Onderweg haalden we Myrna en Femke op die ons uitkwamen zwaaien.  Na het uitzwaaien zijn we ons maar gaan inchecken en veel te vroeg waren we al door de douane heen. Het vliegtuig naar Londen Heathrow had vertraging dus werd het nog langer wachten. Om 8 uur vlogen we naar Londen. Gelukkig was onze volgende vlucht pas om 22.30, dus was er genoeg tijd om naar de andere terminal te gaan. Na een lange zit van 13 uur kwamen we in Singapore aan. Alle twee hebben we nog wel kunnen slapen en viel het uiteindelijk wel mee. Onze stoelen waren op de laatste rij in het vliegtuig, vlak bij de toiletten en een klein keukentje waar je een ruimte had om te staan. Afen toe je benen strekken is geen overbodige luxe, en de inwendige mens kon je ook gelijk versterken. Je kon drinken en wat te eten pakken, heel handig.
Louis kreeg weer overal voorrang en we werden door de douane geloodst maar helaas bij  de laatste controle in Londen moest de rugzak weer helemaal leeg gehaald worden. We waren twee kleine flesjes vloeibare medicijnen vergeten in de koffer te doen. gelukkig vonden ze het allemaal prima, maar het kostte wel ruim een kwartier voordat ze klaar was en inpakken mag je zelf doen. Ook bij het boarden waren we steeds de eersten die in mochten stappen, heel makkelijk je kan als eerste altijd je handbagage kwijt.
In Singapore hebben we een taxi naar het hotel  genomen. De taxichauffeur ontpopte zich als een ware gids en wees ons allemaal bezienswaardigheden aan. Toch wel erg gaar kwamen we  om 8 uur lokale tijd in ons hotel ' River View' aan. Op de 14de etage kregen we een kamer met uitzicht op de rivier. We zijn eerst maar eens gaan eten en vonden buiten aan de rivier allemaal eethuisjes. De prijzen zijn hier ook behoorlijk, een biertje was algauw 7 dollar ongeveer 5 euro.
Daarna weer naar ons hotel. We hebben de hele nacht doorgeslapen (6 uur tijdsverschil, we sliepen al om 5 uur 's middags nederlandsetijd) om om 9uur door een brandalarm wakker te schrikken, het  bleek loosalarm. Gelukkig!

Woensdag 19september

Het ontbijt bleek 28 dollar pp  (36 euro met z'n tweeen) te zijn, dat vonden we toch een beetje te veel en zijn we in de shoppingmall wat gaan eten, die is op 10 minuten lopen van het hotel. Daar vonden we ook een supermarkt en konden we drinken en eten inslaan. Met het hotelbusje zijn we naar de binnenstad gereden en daar verder op de metro. We wilden op sentosa eiland naar het aquarium, maar vanwege de tijd, het was inmiddels 3 uur, hebben we het niet gedaan. Sentosa eiland is een groot pretpark met allerlei  vermaak.
wel zijn we een stuk langs de boulevard gaan lopen en met de rondvaart door het kanaal gevaren. Overal hoge gebouwen de een nog fraaier dan de ander. Er zijn ook veel nieuwe gebouwen bij, die wij de vorige keer niet hebben gezien. Na de rondvaart zijn we langs de rivier blijven lopen totdat we bij ons hotel uitkwamen. Dit bleek niet eens zo ver te zijn. Het weer is prima, rond de 30graden en af en toe bewolkt. Als je uit het hotel stapt is het net een warme deken die je om krijgt.
's avonds zijn we in een shoppingmall naar een foodcourt gegaan. Daar zijn allemaal kleine eethuisjes waar je eten kunt krijgen en opeten in het midden van het gebouw. Je hebt van alles koreaans,japans, indonesisch, noedelshop ect.
Nu liggen we uitgeteld op ons bed, zeker louis die met deze warmte toch zoveel moet lopen. Morgen gaan we naar de dierentuin.

Donderdag 20 september

Wat is singapore toch een grote stad. Vanmorgen na het kamerontbijt met de shuttlebus naar de MRT (metrostation) gebracht, vervolgens van dhoby-Ghaut naar Ang Mo Kio station wat al een half uur duurde om daarna met de bus naar de dierentuin te gaan. Dit duurde ook een half uur. Alsof je van Rotterdam naar Amsterdam gaat. Wel was het een mooie rit door de bossen en langs een heel groot spaarbekken. De dierentuin was prachtig aangelegd met veel tropische bomen en planten. De dieren hadden veel ruimte en mooie verblijven. Ze hebben er veel dieren die op de lijst van uitstervende dieren staan. Onderandere de witte tijgers,die bij het voeren heerlijk in het water sprongen. Er was ook de grootste orang oetan populatie. Aan het eind van de dag hebben we een olifantenoptreden bezocht. Er werd voorgedaan wat ze kunnen betekenen in de bosbouw. Het zijn enorm sterke dieren. Ze mochten in het water en spoten vervolgens een deel van het publiek nat. Na afloop mocht er worden gevoerd tegen betaling. Dit gebeurde ook bij de neushoorns. Dit hadden wij nog nooit gezien dat die gevoerd konden worden.  Ze hadden er ook reuze schildpadden, echt heeel groot, kan je veel schildpadden soep van maken ;)  We kwamen erachter dat naast de dierentuin een nacht dierentuin is die alleen 's avonds open is met alleen maar nachtdieren en de grote panda. Helaas hadden we geen puf meer om daar nog naar toe te gaan. Het was voor louis al een hele tippel geweest, wat erg goed ging, maar hij was wel erg moe na afloop en de hele reis weer terug. In de stad gegeten, busje weer terug en nu uitrusten in het hotel. We zijn al aardig van onze jetlag af. We zitten  vaak overdag te knikkebollen en op de gekste momenten honger, maar hebben nu het ritme weer te pakken. Nog een dag morgen in de stad en morgenavond om 11 uur vliegen we naar Perth. Nu goed opletten of we geen verboden vloeistoffen of eten bij ons hebben. Ze zijn erg streng in Australie.

Vrijdag 21 september.
Vandaag vroeg naar het Fort Canning park gegaan, een oud park van rond 1600. Er was een rondweg met uitleg over het ontstaan van Singapore en er was nog een oude toren van rond 1800 en een aantal kanonnen uit die tijd. Vanuit het park zijn we langs de rivier, de Singapore, naar het hotel gelopen. In de stad is het erg druk. Dit weekend wordt er een Grand Prix gehouden en veel straten zijn hiervoor afgesloten. Om 4 uur moesten we het hotel uit en zijn we maar meteen naar het vliegveld gegaan. Veels te vroeg maar met al die koffers is dat wel zo handig. Er zijn veel voorzieningen op het vliegveld om je het zo aangenaam mogelijk te maken. ' s avonds zelfs een pianoconcert in een van de hallen. En heel veel lezen dood ook de tijd. Om 11 .45 ( een kwartier te vroeg) vlogen we al richting Perth waar we al om half vier aan kwamen. Na veel gedoe bij de douane ( alles word gecheckt en nogeens gecheckt) konden we richting de stad. Om half 5 kwamen we daar aan om er achter te komen dat we pas om 12 uur in onze kamer mochten. Er was niets geregeld om de tijd te overbruggen en het hotel zat vol. Er is hier een golf evenement bezig dit weekend. Doodmoe want we hadden niet geslapen in het vliegtuig moesten we wachten op de eerste bus ( pas om half negen want het is zaterdag) richting stad om te kunnen ontbijten. Louis kan staande slapen maar ik kan het nu ook blijkt, als je maar moe genoeg bent. In de stad bleek er nog niets open behalve een erg vieze Mac Donald. Maarja die hebben wel een ontbijtje. Om half 12 zijn we maar op goed geluk naar het hotel gegaan in de hoop dat we al in de kamer mochten. Gelukkig dat kon. Gauw onze koffers gepakt die we hier zolang mochten opslaan en meteen ons bed in om 4uur later weer wat frisser wakker te worden. ' s vonds zijn we in de stad een pizza gaan eten. We komen erachter dat het hier wel erg duur is maarja het is niet anders. Op straat zien we veel zwervers en bedelaars wat we de vorige keer niet zo hebben gezien. Na het eten werd de stad overspoeld met jonge mensen. De dames lopen hier net als in engeland met een dun kort jurkje en blote benen terwijl het maar 12 graden is, op straat. Wij hebben het verschrikkelijk koud na Singapore en lopen te bibberen met jas en trui aan. Morgen gaan we de bus ophalen en we willen gelijk door naar het noorden waar het een stuk warmer is. Op de terug weg langs perth zal het weer wel beter zijn.

1. Rim en Karin:
    22 september 2012
    Reizen kan leuk zijn, maar ook heel vermoeiend zo te lezen. Dit is natuurlijk de eerste dagen vooral met al die reisafstanden, zal met de auto wel beter gaan en dan kan je ook meer zelf bepalen.
    We wensen jullie een hele goede tijd, geniet er van !
  2. Petra:
    22 september 2012
    Hééé wat leuk om te lezen. Ook leuk dat jullie toch ook weer nieuwe dingen zien. Wat zal het lekker zijn als julie je eigen bus hebben en niet meer op jacht hoeven voor een maaltje!
    Have fun!!
  3. Lyde de Graaf:
    23 september 2012
    superleuk verslag weer! Zie het zo voor me! Genieten daar!
  4. Els en Leon:
    23 september 2012
    Hoi Nel en Louis,

Terwijl ik het verslag van jullie reisavonturen aan het lezen ben klettert de regen tegen de ramen. Het is hier nu echt herfst.
    Jullie hebben al weer een hoop beleefd. Ik ben benieuwd naar jullie volgende verhaal.

Groeten,

Leon
  5. Elly en Johan:
    24 september 2012
    Kennelijk zijn jullie erg moe en toch schrijf je uitgebreide verhalen. Doe je dit ook staand en slapend? Hoe dan ook, erg knap!
    Het voorgerecht hebben we gehad, nu het hoofdgerecht.