Australische Alpen.

6 november 2012 - Wodonga, Australië

Vrijdag 2 november

Zo we hebben deze twee dagen met wifi nuttig gebruikt. Veel foto's door kunnen sturen, 1 tegelijk en dat duurde soms een kwartier voordat hij doorgestuurd was en internet afgestroopt op nationale parken en het weer. Ook weer eens lekker kunnen skypen met de meiden en bellen met frank. We zijn weer helemaal op de hoogte.
We willen eigenlijk naar de kust naar het Wilsons Promontory Park maar we zagen dat het daar slecht en koud weer zou zijn de komende week. We hebben ons plan wat bijgesteld en zijn richting de Australische Alpen gereden. Daar blijft het weer stabiel, rond de 25 gr.
Van Bendigo naar Shepparton gereden en vervolgens naar Wodonga aan de rand van de Alpen bij de Upper Murray rivier. We hadden daar gelijk een probleem, de campings die we op het oog hadden zaten vol. Bij het informatiekantoor waren ze zo vriendelijk om voor ons te bellen. Maar we konden gelukkig nog de laatste plek op de stadscamping krijgen. Wel op het grind en volgens ons een doorgaande weg maar het was een plekje. Ook hier weer australiers die veel nederlanders kennen. Ze noemen plaatsen in Nederland waar wij nog nooit van gehoord hebben. Het is ook moeilijk om het goed uit te spreken.

Zaterdag 3 november

Vroeg op pad. Van Wodonga naar Albury en daar hebben we de Riverina Highway genomen richting het Lake Hume en de stuwdam. Deze was erg interressant om te zien. Het meer ligt heel grillig tussen de bergen. Vervolgens de Murray river road langs de rivier genomen. Het was een erg mooie weg en de rivier was op sommige plekken heel erg breed en grillig. Veel bomen stonden in het water. We hoorden van "locals" dat de rivier in zeker 10 jaar niet zo breed en vol is geweest. Ze kwamen ook speciaal foto's nemen.
De bergen zijn hier nog niet zo hoog maar mooi om te zien. Op de weiden lopen veel koeien met kalveren en schapen met lammetjes. Ook hier zijn de wild flowers aanwezig en sommige bomen staan vol in bloei. Nog een kleine wandeling gemaakt naar 2 watervallen de "Granya Falls" en de "Bluff Falls". Over een scenic drive door de bergen zijn we naar Corryong gereden waar we op de camping in het dal staan met uitzicht op de bergen.

Zondag 4 november

Op de camping zag het wit van de pluizen. De populieren staan in bloei dus last van hooikoorst. Gauw weer weg hier.
We hebben de "Murray Valley highway" door de bergen genomen. Eigenlijk wilden we een rondje in de bergen rijden maar dit bleek halverwege een gravelweg te zijn waar maar 1 auto op paste met een behoorlijke afgrond ernaast. Na een stukje hobbelend rijden hebben we besloten om maar terug te gaan, je weet maar nooit wat je tegen komt of nog erger vast komt te zitten met de bus. nog een hele toer om te keren op een breder stukje. Gelukkig hadden we geen tegenliggers.
Toen maar naar een oude brug gaan kijken uit begin vorige eeuw helemaal begroeid met gras. Bij Tallangaratta zagen we een hele leuke camping aan het Lake Hume. Het was erg warm en de zon scheen volop dus hebben we hier maar een plaats geregeld met uitzicht op het water en veel waterskiers. Om 12 uur zaten we alweer heerlijk in onze stoelen in de zon. Lekker wat boeken uitlezen.

Maandag 5 november

Het is bewolkt vandaag maar wel rond de 25gr. We blijven nog een dagje hier. Wasdag!!
Het dorpje hier is klein maar ze hebben een leuke dorpstraat niet ver lopen van de camping. Het blijkt dat dit dorpje in zijn geheel is verplaats hoger de berg op toen het stuwmeer werd gevormd rond 1914. De resten liggen onder water. Morgen gaan we weer verder door de Alpen.

Dinsdag 6 november

Het zag er vanmorgen niet slecht uit, de zon scheen zelfs een beetje. Vanaf de camping zijn we richting Myrtleford over de "Happy Valley Road"gereden waar we eerst zijn gaan informeren bij het infokantoor welke weg we door de hoge Alpen konden nemen. We werden daar gewaarschuwd voor een storm aan het eind van de dag die over de Alpen kwam en ze raadden aan er vandaag nog doorheen te rijden. Eerst een stuk langs de "Great Alpine Road" om een doorsteek over de "Tawonga Gap" naar Mount Beauty te maken. Daar hebben we de "Bogong High Plains Road" door de hoge Alpen genomen. Dit was meer dan honderd kilometer bochten, steil omhoog en omlaag met schitterende vergezichten. De pas lag op 1800 meter. Verschillende vegetaties en ook heeel veel hellingen vol met spier witte bomen van een brand een aantal jaren geleden. Dit gaf ook een mooi zicht. Net een surrealistisch landschap. Bij Fals Creek zagen we een groot Sky Resort met liften en al.
Op de pas was het kaal en er lagen nog flinke stukken sneeuw. Ook hier weer spierwitte bomen "Snow Gums" , die hier alleen voorkomen op deze hoogte, door een brand verwoest. Er lag een groot stuwmeer voor de watervoorziening. Weer de heuvel af met soms behoorlijk steile afdalingen reden we door een groot eucalyptusbos, je zou er zo trollen en feeen in kunnen tegenkomen. De weg was hier heeeeel erg smal met slechte randen en natuurlijk reden wij aan de afgrond kant. En dan al die haarspeld bochten. Erg snel ging het daardoor niet. Er rijden ook nog racefietsers die erg hard gaan tijdens de afdaling. Tijdens een stop roken onze remmen een beetje raar, eerst maar even laten afkoelen. Na ruim 3 uur waren we weer aan het eind van de weg bij Omeo en daar staan we op de stadscamping die toch nog op 750 meter hoog ligt. Het waait wel behoorlijk maar van de regen en storm zien we nog niet veel, we hebben tot half negen buiten kunnen zitten. Misschien komt het vannacht.

1. Rim en Karin:
    6 november 2012
    Hoop voor jullie dat de storm niet over de camping trekt.
    Geniet ze verder.
  2. Leen:
    6 november 2012
    Het verhaal van de smalle bergweggetjes doet me denken aan die heeeeel smalleen steile afdaling op de Cormet de Roselend.
    Weet je nog Nel?
    Groeten en nog veel uitzichten!

C&L
  3. Els en Leon:
    7 november 2012
    Hoi Nel en Louis,

Ik word wel jaloers als ik al die verhalen lees en de temperatuur hoor. Ik heb net mijn griepprik gehaald. ook leuk.

Groeten,

L'eon