Melbourne een leuke stad

18 november 2012 - Melbourne, Australië

Onze dagen in melbourne, morgen vroeg alweer naar Tasmnie? Nu de koffers nog!

Vrijdag 16 november

Dat was weer even wennen, een gewoon bed. Louis had gelijk pijn in zijn rug. Blijkbaar is dat harde bed van de camper goed voor hem. Nou hij krijgt het nog 2 weken.
Na het ontbijt zijn we maar eens de stad ingegaan. Het had vannacht flink hard geregend maar nu was het droog, bewolkt maar wel koud. Een binnenprogramma bedachten we. Ze hebben hier een grote overdekte markt"Queen Victoria Market" die al sinds 1878 bestaat. Met de tram zijn we ernaar toe gereden en hebben wat rond gekeken. Vooral de delicatessen afdeling was erg de moeite waard. Er zijn hier wel 1000 kraampjes en winkeltjes. Tegen het eind van de ochtend was het buiten weer erg zonnig en zijn we naar Federal Square gereden waar een aantal erg moderne gebouwen van glas staan. Er zijn ook een aantal musea en galeries en sbs de nieuwszender heeft er een gebouw.
Hier komen veel jonge mensen op de trappen om elkaar te ontmoeten. Er hangt daar een groot bilboard en net toen wij onszelf hadden zien lopen op het beeld kwam er heel schattig een huwelijksaanzoek in beeld van een jongen, ze stonden ervoor en hij ging netjes op zijn knieen voor zijn vriendin met een mooie ring in zijn hand. Iedereen er om heen begon te joelen en te klappen. Het was heel leuk om te zien. Het is een erg gezellig stukje Melbourne. Verder zijn we nog even naar het "Old Treasury Building" uit 1862 gegaan waar een impressie werd gegeven van de Gold diggers tijd en de bouw van dit enorme gebouw van het verkochte goud. We zijn nog even terug gegaan naar Federal Square om op de trappen te genieten van de zon en de mensen. Weer in het hotel kunnen we uitrusten en kijken we naar het journaal zo blijven we een beetje op de hoogte van het wereld nieuws. Ze hebben hier verder alle programma's die je ook in Nederland kunt zien inclusief  the X faktor en de postcode loterij. Soms zijn er zelfs Nederlandse programma's. Morgen weer verder Melbourne bekijken er is nog genoeg te zien.

Zaterdag 17 november

Vandaag zijn we naar de St. Paul's Cathedral gaan lopen. Was hij nog gesloten ook. Voor Louis was dit te veel en hij had erge pijn in zijn been. Eerst nog naar Docklands gegaan het uitgaanscentrum aan de haven. Het is een hele nieuwe wijk met veel hypermoderne gebouwen en apartementen in even zoveel kleuren, veel winkeltjes en restaurants en enorme jachten in het water.  Louis liep steeds slechter dus zijn we terug gegaan naar het hotel met de tram en volgestopt met paracetamol. Dat hielp wel een beetje.
's Middags zijn we naar de China Town gereden. Dit zijn een paar straten vol chinese winkeltjes en restaurants. Daar zijn we in een maleisisch restaurant gaan eten. 's Avonds maar in het hotel gebleven. Jammer want we hadden eigenlijk de stad ingewild. Het is hier op straat vol met mensen en iedereen zit buiten op het gras of op een bankje. Het heeft een heel gezellige sfeer. Het is een stad waar je je zo thuis voelt. De gebouwen zijn ook erg bijzonder, je ziet de raarste vormen naast een gebouw uit 1850. Ze durven wel hier.

Zondag 18 november

Eerst zijn we vanmorgen op zoek geweest naar uggs (laarsjes van schapenwol) voor de meiden maar ze blijken hier nog duurder te zijn dan in Nederland of nep. Met de bus zijn we naar de botanische tuin gereden. Het weer was aardig opgeknapt, het heeft vannacht gegoten. Net op het journaal hoorden we dat er hevige stormen zijn in Queensland en allerlei alarmen. Gelukkig niet hier. We hadden de hele dag verder een strak blauwe hemel. De botanische tuin was erg mooi en heerlijk om doorheen te lopen. Uiteindelijk kwamen we aan de Yarrarivier uit en bij Federation square waar een Pools Festival bezig was. Het was vooral veeeel bier, braadworsten, bigos ( poolse zuurkool) en pools gebak. De worsten met zuurkool waren overigens erg lekker.
Omdat het weer zo lekker bleef hebben we een boottochtje over de Yarrarivier gemaakt langs de Botanische tuin. Vanavond de koffer weer goed inpakken want we moeten morgenochtend om half 5 weg naar het vliegveld. Om 7 uur vliegen we weer naar Hobart op Tasmanie.
We zullen Melbourne missen, het is een leuke stad. En goed ingesteld op toeristen, ook voor mensen met een handicap hebben ze veel voorzieningen. De mensen hier houden rekening met je. Als Louis de bus of tram instapte maakten ze gelijk plaats zodat we konden zitten, zelfs de jonge mensen. Ook zijn er overal waar je komt toiletten (en nog schoon ook en gratis) alles wordt heel goed aangegeven. Daar kunnen we nog wat van leren. Het gratis openbaar vervoer wordt hier volop gebruikt door iedereen. Prima regelingen.
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Elly en Johan:
    18 november 2012
    Terwijl boer zoekt vrouw bezig is heb ik wat achterstand weggewerkt. Maar goed dat je af en toe wat rust hebt genomen, kennelijk gaat de reis wat zwaarder wegen en dan geniet je niet optimaal. Maar vanaf nu er weer tegenaan en geniet lekker verder. Wij lezen het wel.