Onze laatste dagen in Australie

3 december 2012 - Sydney, Australië

Zondag 2 december

Vanmorgen vroeg op. De laatste restjes ingepakt en de bus opgeruimd en de vuilwatertank enzo leeggegooid. Om 9 uur vertrokken we van de camping. Het vliegveld is 7 km hier vandaan. De tank nog even vol gegooid met diesel en naar Maui gereden. Het inleveren gaat altijd heel snel. Ze lopen alles even na, kijken naar evt. beschadigingen en dan kun je weg.
We hebben in totaal in 3 campers 11.464 km gereden. Dat is gemiddeld 169 km per dag, en tot en met Sydney ook nog 16.646 km gevlogen.
Het kleine vliegveld is op loop afstand wat erg makkelijk is. Er waren niet veel mensen zodat we onze koffer zo kwijt waren. Maar nu nog door de douane !!! kijken of dat goed gaat. En ja hoor, ze hadden toch nog wat gevonden. De batterijen die we op weg naar Hobart in onze koffer hadden waren nu keurig in onze handbagage, die wilden ze zien en werden niet goed bevonden. Ze moesten worden ingetapet met plakband ook mijn fotobatterij. Ik heb dat keurig gedaan, was niet goed, de bovenkant moest ook worden afgeplakt. Gelukkig waren wij niet de enige. We zagen meer mensen zwoegen en duiken in hun koffers, wat een gedoe allemaal. Door de poortjes lopen ging verrassend goed hoewel Louis zijn poortje wel piepte namen ze genoegen met de meededeling dat hij een brace had. Ze wilden er alleen even aan voelen. Poehhhh. De batterijen blijven nu ingetapet totdat we thuis zijn. Kunnen ze niet meer vervelen.
De vlucht naar Sydney verliep verder goed en anderhalf uur later stonden we weer aan de grond. Jammer genoeg was het nogal bewolkt en heb ik maar een paar luchtfoto's van Tasmanie kunnen maken. Wel een aantal van de binnenstad van Sydney met de brug en het operahouse.
De koffers waren er snel en de taxi stond klaar en om half drie stonden we in het "Arts"  hotel. Het ligt in de wijk Paddington aan de Oxfordstreet tegen de binnenstad aan met een goede busverbinding. De kamer kijkt uit op een binnentuin en een zwembad.
 Om 3 uur stonden we buiten en zijn we naar de stad gaan lopen. Het hotel blijkt vlak bij de rosebuurt van Sydney te liggen en we zien veel bijzondere mensen ( dames) . Ook liggen er veel zwervers op straat.

Aan het eind van Oxfordstreet ligt het Hydepark waar veel mensen op zondag zich vermaken. Verderop loop je naar de haven, een uitgaansgebied genaamd "Darlingharbour" waar het heel erg druk was. Er was een grote manifestatie bezig van de poolse gemeenschap hier. Net als in Melbourne. Ook hier weer volop eten (worsten) en muziek. Het gebied was erg opgeknapt vergeleken met 5 jaar geleden. Langs de haven was het ook erg gezellig met al die eettentjes. Ze zijn hier al volop in kerststemming en overal hangt de kerstman en staan kerstbomen. Raar in de zomer.
 Louis had toch wel wat problemen met lopen dus zijn we terug gegaan naar het hotel en hebben in de kroeg ernaast heerlijk zitten eten. Morgen gaan we meer met de bus doen dan hoeft hij niet zoveel te lopen.

Maandag 3 december

We hebben heerlijk geslapen. Zo aan een binnentuin hoor je niks van de drukke stad. Toen we naar buiten keken bleek het helemaal grijs te zijn en het miezerde behoorlijk. Dit was wel balen, onze laatste dag in Australie en dan regen.
 Na het ontbijt zijn we met de bus naar Circular Quay gereden waar alle ferry boten van de stad vandaan gaan en vlakbij het operahouse is. In de regen met een paraplu boven je hoofd is het toch niet zo leuk in een stad, maarja het is niet anders. Na het operahouse zijn we naar de andere kant van de haven gelopen  naar The Rocks wat het oudste stukje van Sydney is vlak onder de Harbour Bridge. Een brug uit 1932 . Deze is bijzonder om te zien. Ook kun je er op, bridge climb over trappen en paden, vastgesnoerd aan de reling. Niks voor ons. Louis kreeg weer erge last van zijn rug dus hebben we besloten om naar Manly te varen met de ferry zo kon hij even uitrusten. Terwijl we de boot opliepen en naar boven liepen voor het bovendek ging ineens de zon schijnen, heerlijk dat is toch leuker varen. Na een half uur kwamen we in Manly aan en zijn naar het strand gelopen. Er word daar veel gesurfd en je ziet er ook veel jonge mensen. We hebben daar fish ( kip) en chips gehaald om op het strand in de zon op te eten. We werden daar gewoon aangevallen door een paar meeuwen. Louis was bijna zijn stuk vis kwijt. We hebben met onze handen boven het eten en de wandelstok ons eten moeten verdedigen. Ze zijn erg brutaal.
Nadat we weer terug waren hebben we een andere boot naar Darling Harbour genomen. Zo zie je de stad eens van de andere kant. Terwijl wij onder de Harbour Bridge doorvoeren kwam er een cruise schip ons tegemoet die er maar net onder kon. Wat een schepen zijn dat, zeg. Het was inmiddels alweer 6 uur en zijn we met de stadsbus naar het hotel gegaan en in het zelfde kroegje als gisteren weer gaan eten. We zijn er inmiddels achter dat Paddington een erg hippe wijk is met veel kledingontwerpers die hier kleine winkeltjes hebben. Hadden we in eerste instantie niet gedacht.
Straks weer de koffers in orde maken en morgen vliegen we naar Bangkok naar mijn broer Theo voor een bezoek van 14 dagen in Thailand.

1. Rim en Karin:
    3 december 2012
    In Thailand mag je gelukkig de batterijen weer uitpakken.
    Nog veel plezier !
  2. Els:
    3 december 2012
    Dit roept herinneringen op uit een ver verleden. In 1989 was ik ook in Darling Harbour (nog niet af) en met de boot naar Manly. Die brutale meeuwen waren nog in opleiding, die herinner ik me niet.
    Veel plezier in Thailand, Gerrit
  3. Saskia Karsdorp:
    5 december 2012
    Wat gaan die maanden snel, en wat maak je dan ook een hoop mee. Ga nog maar even genieten van de omgeving, land en het weer want hier is het maar niets. Nog heel veel plezier. Gr. Saskia