Overstromingen en 1 dag mooi weer

7 augustus 2013 - Evje, Noorwegen

6 Augustus

En weer heeft het de hele nacht heel hard geregend. De camping staat op sommige delen blank. We zijn met de camper naar het toiletgebouw gereden om onze tanden te poetsen en naar het hotel bij de camping om te internetten. Wat moet je met zoveel regen, blijven of toch maar verder. We besloten het laatste. Nu lag Hovden op 760 meter dus koud maar 10 graden en alles blijft hangen tegen de berg. Na een half uurtje rijden werd het gelukkig wat beter en later zelfs even droog. Het wordt saai, maar weer reden we door een prachtig stuk natuur. Het deed ons erg aan Canada denken. Grote naaldbossen wilde brede rivieren. Het was echt een mooie route. In de rivier die bijna buiten zijn oevers trad lagen overal kleine eilandjes, soms kaal dan weer met begroeiing. Het heeft hier allemaal een heel speciale kleur vaal groen. Niet te vangen op een foto. Maar heel bijzonder. Vanaf het stadje Valle werd het heel woest. We hadden alweer een paar flinke buien gehad en overal waar we keken was water. De beekjes waren reuzachtig geworden. In het bos tussen de bomen stroomde overal water. Grote stukken stonden blank en overal kwamen enorme watervallen van de berg af. Gelukkig ligt de weg wat hoger anders zouden we het niet droog houden. Je kunt hier goeie ideeen opdoen voor verticale, rots en bos tuinen. Vaak hadden we langs de weg watergordijnen langs de rotsen. Wij vonden dit erg bijzonder en spannend. Vlak voor Bygland wilde we langs het meer over een smalle zijweg ipv. de 9. Bij de afslag bulkte het water van de waterval fors over de weg heen. Een stuk asfalt was al weggeslagen. Met een graafmachine waren ze bezig het uit te diepen. Toch maar de afslag genomen we gaan het gewoon proberen. Hier in de bossen, tussen de bomen door zagen we enorme woeste waterstromen. Het bos staat helemaal blank, kilometers lang.Geweldig om te zien. Af en toe stroomde het flink over de weg. 1 keer moesten we door een waterval die over de weg bulkte rijden. Spannend!! En heel leuk vinden we allebei. In het meer zie je precies waar een woeste waterval of beek Instroomd. Het is wel modderwater en schuim, met veel takken en ander rotzooi.
Al het gras staat ook onder water. We durven nergens onze camper zomaar neer te zetten, als de dood dat we wegzakken en niet meer wegkomen. Dus alleen de geasfalteerde parkeerplaatsen zijn aan de beurt die we eigenlijk helemaal niet leuk vinden. Maar nood breekt wetten.
 Bij Byglandsfjord zijn we weer op de 9 richting Evje gaan rijden. Daar hebben we een droog plekje op de camping vlak bij de rivier gevonden. Het is inmiddels opgehouden met regenen en hebben af en toe zon. Morgen beloven ze ons een strak blauwe hemel en volop zon. Eerst zien dan geloven.

7 Augustus

En ja hoor een strak blauwe hemel vanmorgen. Het was wel dauwtrappen op de camping en nog wat fris maar de zon scheen volop. Dan een dilemma, blijven we op de camping genieten van de zon of gaan we toch een stukje verder. Het laatste hebben we gedaan. Zien we de omgeving ook eens zonder regen en kunnen we rustig een pauze met koffie buiten doorbrengen. De watervallen en alle stromen in het bos zijn helemaal weg. We zien alleen nog overal modder, stenen en takken liggen. De rivieren verstouwen nog wel veel water en de meren zijn tot de rand toe gevuld.
We zijn vanuit Evje de 42 opgereden om halverwege deze weg de 41 te nemen. We zitten dan in de provincie Telemarken. De 41 blijkt een telemarkroute te zijn. Het is een mooie weg langs de rivier de Nisse in het nissedal dat eindigt bij een groot meer. daar zijn we van de 41 afgegaan om er aan de andere kant langs te rijden. Een boerenweg tot aan een leuke camping. Nu staan we aan de rand van het meer heerlijk in de zon. We hebben hier weer wifi ( dat bijna overal gratis op de campings is) en zien net dat het morgen weer gaat regenen. Je gelooft het toch gewoon niet.

1. Els:
    7 augustus 2013
    Waar die je goed aan....
    In ieder geval bereiden wij ons voor op de tropen.
    Ook veel en mooie natuur.
    Floor en Sigrid, Nijs en Lenie de groeten!
    Groeten en in ieder geval tot 8 september bij Heleen en Marijn.
  2. Rim en Karin:
    8 augustus 2013
    Gelukkig zien jullie nog steeds mooie natuur, soms zelfs dankzij de regen. Maar ik wens jullie wel meer zon toe de komende tijd.
  3. Leen:
    15 augustus 2013
    Liedje om onderweg te zingen:

There's a dark and a trouble side of life
    There's a bright and a sunny side too
    Though we meet with the darkness and strife
    The sunny side we also have in view.

So keep on the sunny side, always on the sunny side
    Keep on the sunny side of life
    It will help you everyday it will brighten all the way
    If you'll keep on the sunny side of life.

Zonnige groeten van Carla & Leen
  4. Nel en louis:
    15 augustus 2013
    Dank je wel Leen. Dit liedje kennen we niet zo maar de vlam in de pijp heeft ons nog lang achtervolgd.