Op bezoek in Drammen

15 augustus 2013 - Holbæk, Denemarken

8 Augustus

Gelukkig was het droog vanmorgen en zijn we langs het meer blijven rijden tot dat we over een lange brug moesten ( dachten wij op de kaart te hebben gezien) helaas geen brug maar wel een heel klein gammel veerpontje waar net 3 auto's op konden of in ons geval een klein vrachtwagentje en wij. De oprijplaat was heel steil naar beneden en stukken platen waren kapot. De camper schraapte flink over het ijzer. Doodeng vond ik het. De veerboot kwam net boven het water uit. Maar we pasten wel en met een stevige kabel werden we naar de overkant getrokken. Toen er weer af, met weer allemaal gebroken platen maar we zakten er niet doorheen. Hehe ook weer gehad. Toch weer steeds nieuwe uitdagingen met de camper. Na dit alles zijn we een stukje langs  het telemarken kanaal richting hardangervidda gereden om met een rond weg naar notodden te rijden. Onderweg zochten we een camping maar ondanks dat het hier erg mooi is er niet 1 te vinden. Bij Notodden vonden we er eindelijk een langs een vliegveldje. Om daar te komen moesten we eerst over de landingsbaan rijden naar de ingang. Als er een vliegtuig (kleine cessna's of een propellervliegtuig) wilde landen gingen de slagbomen dicht, als ze geland waren kon iedereen er weer overheen. Er liepen hier ook schapen vrij rond, leek ons toch niet zo slim bij een vliegveld. De camping was een zooitje, we konden nog net een droog plekje vinden. Ze waren met dompelpompen het gras, dat een vijver leek, aan het droog pompen. Het sanitair was ook niet meer wat het geweest was, maar ja we staan.

9 Augustus.

Vandaag zijn we rustig richting Drammen gereden waar Floor en Sigrid in het stadje Lier wonen tegen Drammen.
We kwamen daar om 4 uur aan. Het was een erg leuk weerzien. Het was al weer een tijdje geleden dat we ze in Nederland zagen. Floor was hard aan het verven, ze zijn het huis aan de buitenkant helemaal aan het opknappen. Sigrid was ook hard bezig. ' sAvonds vertelden ze kwamen de kinderen, Frode met Lene en hun 3maanden oude zoontje Oskar en Kjersti en Magnus langs om te eten. Een gezellige boel. En wat een lief klein mannetje was Oskar. We hadden onderweg zwarte laarsjes met sterren voor hem gekocht. Wij dachten dat ze dat hier met zoveel regen wel konden gebruiken. Maar Sigrid vertelde ons dat ze hier juist een hele mooie zomer hebben gehad. Met heel veel warm weer. zelfs heel erg droog. Wij hebben gewoon erg veel pech gehad en steeds met het slechte weer meegereden. Hadden we de reis andersom gemaakt dus eerst het zuiden en dan naar het noorden was het veel beter geweest. Wat een pech!!!!!
Als je alles toch eens van te voren zou weten! We hebben nu al twee dagen mooi weer gehad maar toen we in de tuin thee zaten te drinken kwam er een strook donkere lucht boven ons hangen en ging het regenen. Links en rechts van ons strak blauwe hemel. Je zou er toch wat van gaan denken.

10 Augustus

Vandaag zijn we nog gebleven. Sigrid heeft ons meegenomen naar Drammen en naar "de Spiralen" de weg loopt als  een spiraal in een tunnel omhoog de berg door. Heel bijzonder. Boven heb je een heel mooi uitzicht over Drammen en de Drammenfjord. Ook was er een wandelpad langs oude boerenwoningen en schuren. Sigrid wist hier veel over te vertellen. We hebben daar heerlijk in de zon gezeten. Drammen is erg veranderd ze hebben veel nieuwbouw langs de rivier met een promenade en restaurantjes. we zijn nog door een nieuwbouw wijk vlak bij hun huis gereden, wat een grote huizen bouwen ze hier en zulke mooie uitzichten. 'S avonds hebben we elandenvlees gegeten, heerlijk. Van de boerderij van sigrids ouders.  En lekker bijgekletst. De camper kon op de oprit staan dus konden we gewoon daar in slapen. In hun kelder hebben ze een logeerkamer met douche en wc. Die konden we gebruiken makkelijk en dan ben je niemand tot last. Dat ging prima.

11 Augustus

Na het ontbijt zijn we weer vertrokken richting Drammenfjord over de 319 en 313 om die te volgen tot aan Horten. Daar hebben we de veerpont naar Moss genomen. Het was heel erg druk op de pont. Sigrid had hier ons al voor gewaarschuwd. Veel noren komen naar huis. Gelukkig hadden ze een extra boot ingezet. We hoefden dan ook niet lang te wachten.
weer aan wal hebben we een beetje gedwaald langs de 115 omdat we daar campings verwachtten volgens de kaart die er niet bleken te zijn. Toen weer richting Fredrikstad naar de Hvalereilanden via de 108. Daar vonden we na wat zoeken toch een camping. Deze eilanden groep die erg bijzonder waren zijn met bruggen aan elkaar verbonden. Overal liggen kleine rotsachtige eilandjes in het water. Ook zijn er nauwe doorgangen voor de scheepsvaart. Een soort kanaal van Corinthe.
De volgende dag zijn we terug gereden naar Fredrikstad en vandaar naar Halden waar een groot Fort boven op de berg staat. Daar van af had je een mooi uitzicht over de stad en de fjorden. Nog een allerlaatste waterval bekeken in Noorwegen. Deze had een aantal waterlopen die op een dollarteken of muziek sleutel leken. De rivier was de grens met Zweden.
In Zweden zijn we via de 165 naar de kust voor Munkedal het schiereiland opgereden en over een grote hangbrug naar het eiland "Vindon". Daar vonden we een camping aan het water. Het eiland, vertaald windeiland, doet zijn naam eer aan. Er stond een harde storm. De zon schijnt volop maar je kunt niet buiten zitten. Wel staan we aan het water met een heel mooi uitzicht. Af en toe begint het 's nachts ineens te gieten en na een paar minuten is het weer droog. Gaat het nou toch weer omslaan?

13 Augustus

Vanaf vanmorgen zijn we de E6 gaan volgen met af en toe een afslag binnendoor en de toeristische Hallandkustweg route. We kwamen zomaar een molen tegen. Die hebben we op de foto gezet. Nu staan we vlak bij Halmstad, na veel zoeken, op een grote camping aan zee. Het weer is inmiddels omgeslagen en hebben we harde wind met onweer en veel regen. Als we naar buiten kijken is de ene kant gitszwart en de andere kant is paars gekleurd door de zon. Raar weer.

14 Augustus

Het heeft weer zo geregend vannacht, niet normaal. Nu schijnt gelukkig de zon, we kunnen zelfs buiten eten. Weer op weg reden we al snel weer in een onweersbui. We zijn richting Helsingborg gereden over de E6. Het heeft geen zin om binnendoor te rijden. Bij Helsingborg stond de pont al klaar en binnen een half uur waren we in Denemarken. Op de boot werd het weer wat droger. Helsingor in Denemarken hebben we nog nooit bezocht, altijd gelijk doorgereden. Het bleek een heel gezellig oud stadje te zijn, we zijn er door heen gewandeld. Veel oude huizen en smalle straatjes. Ze hebben hier ook een enorme haven voor plezierjachten en daar staat ook een groot kasteel " Kronborg" mooi op een schiereiland. Zo konden ze de Zweden goed in de gaten houden. We zijn op een camping in Alsgarde vlak bij de kust gaan staan. Hier kregen we een kaart met magneetstrip waarmee we alle deuren naar wc's en douche konden openen maar ook om alles te registreren wat we gebruikten. Warm water, douche, evt oven, magnetron enz. Overal moet voor worden betaald. Even afwassen was er niet bij, eerst de kaart door de sleuf halen. Dit vinden wij zo belachelijk. Je betaalt al voor de camping.
Het is trouwens al weer lekker donker 'snachts. Vanaf de poolcirkel in Noorwegen zakte de zon steeds sneller en werd het eerder donker.

15 Augustus

Het is prachtig weer, wat een verademing.strak blauwe hemel. Vandaag rustig de noordelijke kustlijn van Sjaelland bekeken en naar Holbaek gereden daar aan het fjord in de zon gezeten en staan nu op de camping, zonder rare kaartjes. Hopelijk houden we dit weer. Op internet ziet het er behalve zondag heel gunstig uit. Morgen gaan we naar Nijs en Lenie in Birkerod. Gezellig.
Het slechte weer zijn we wel heel erg zat, dus na ons bezoek hier is het of in 2 dagen naar huis of nog even van de zon in Duitsland genieten. We hopen het laatste.

1. Lyde de Graaf:
    15 augustus 2013
    Ik zou, als jullie terug zijn, zon gaan opzoeken...........
  2. Nel en louis:
    15 augustus 2013
    Nee he, lyde. Jij zorgt toch voor wat zon voor ons!!!!
  3. Saskia Karsdorp:
    16 augustus 2013
    Wat hebben jullie inderdaad pech gehad met het weer maar toch hoop ik dat dit toch een vakantie is en was die je niet snel zal vergeten.
  4. Rim en Karin:
    16 augustus 2013
    Weer bijna thuis en op een korte bui na (gisteren) is het hier warm en schijnt de zon. Hoop dat jullie de laatste dagen ook mooi weer hebben.
    Jullie zijn vlak langs mijn geboorteplaats gereden in Denemarken (ten zuiden van Helsingor).
    gauw tot ziens.