Poolcirkel

21 juni 2013 - Mo i Rana, Noorwegen

Vrijdag 21 juni

Zitten we toch op de poolcirkel met Midzomernacht. We zitten in Mo I Rana op de camping. Net door de monteur van de Naf (anwb) onze lamp van de verlichting laten vervangen. Het grote licht deed het niet meer en dat is erg lastig met zoveel tunnels. Vandaag 1 van 8 kilometer lang. Gelukkig heb ik geen tunnelvrees, er zijn er hier heeeel veel.
Vanaf Trondheim zijn we het wat rustiger aan gaan doen met een dag  rust en wat culturele dingen gaan bekijken. O.a. Twee kerkjes uit de 12/13 eeuw met unieke kalkschilderingen en op twee plekken rotstekeningen van 6000 jaar geleden afkomstig van de vikingen. Onder weg ook een paar grote watervallen en stroomversnellingen bezocht.  Het landschap blijft mooi. De zomer is hier wat later dus overal zie je nog volop lente bloemen. De bermen staan soms vol met lupine in allerlei kleuren, velden vol met gele paardenbloemen en de schapen hebben veel lammeren. Ook op de toppen van de bergen ligt nog volop sneeuw. We zien veel lange watervallen. Erg fraai. We rijden vaak langs grote meren en rivieren, wat een water hebben ze hier. Alleen al de Trondheimfjord kostte ons een halve dag om langs te rijden. Nu zijn we bij de Ranfjord bij Mo I Rana. Vlak bij de Svartisen gletsjer die we op de terugweg gaan zien.
Morgen gaan we weer verder naar Narvik.

1. Rim en Karin:
    22 juni 2013
    Hoi Nel en Louis,

Het klinkt allemaal weer goed, het is grappig dat jullie nu veel dezelfde dingen zien vanuit de landkant, die wij van de zeekant konden bewonderen. Voor een aantal bezienswaardigheden zijn we het land opgegaan, zoals de Svartisen (het zwarte ijs).

Wij lezen jullie beschrijvingen nu allemaal achter elkaar, Rim zal straks de kaart er wel bij pakken.

Ik heb nog niets gehoord van mijn mri en ben gisteren maar eens gaan bellen, na heel veel keer doorverbonden te zijn zou ik bij de arts aangekomen moeten zijn die het inpland. Laat die er nu niet zijn ! Ik kan maandag weer bellen en hoop dan een datum te horen. Hou jullie op de hoogte.

Geniet verder van de mooie natuur.

lieve groetjes, Rim en Karin
  2. Elvira:
    24 juni 2013
    Zo dat is wel weer genieten lees ik zo! Wij waren een aantal jaren geleden op IJsland en daar waren toen ook zoveel lupinen en paardebloemen, prachtig. Raar die nachten die geen nachten zijn? Wij konden toen om half één 's nachts nog gewoon uit de losse hand fotograferen (zeehondjes en eidereenden), bijzonder!
    groetjes