Regen en watervallen

31 juli 2013 - Gudvangen, Noorwegen

26 Juli

De eigenaresse van de camping attendeerde ons op nog twee zijtakken van de gletsjer 5 km van de camping vandaan. " de Bergsetbreen" en "de tuftabreen" niet zo toeristisch en je kon er naar toe lopen op een gemakkelijk pad. Dit hebben we dan ook 's morgens gedaan. Eerst met de camper tot 2 km voor het park. Geen geklim en geklauter dus louis kon het goed lopen. We zijn tot vlakbij de gletsjer gekomen. Het laatste stuk hebben we niet gedaan. Om 12 uur waren we weer bij de bus en het was inmiddels 26 graden. Heerlijk.
Terug gereden en verder over de 55 naar Sogndal. Over 136 km hebben we 4 dagen gedaan. Zoveel stops en dingen bekeken.
We hebben besloten om langs de Sognefjord te blijven rijden omdat het hierzo mooi is. Je rijdt dan langs allerlei zijarmen en steekt bij Hella over een kruispunt van fjorden naar Dragsvik over.
 We waren net aan het eten op de camping toen er een grote onweersbui langs kwam. We trekken de regen blijkbaar aan.

27juli

Eerst was er nog een heerlijk zonnetje maar toen we net met de pont over waren en Balestrand door waren gereden werd de lucht weer behoorlijk donker en ging het gieten. Weer zagen we niks van de omgeving. We dachten echt, wat doen we hier, maar na een paar uur klaarde het gelukkig op.
Vanmorgen kwamen we er ook achter dat ons koelkastje vannacht op een kier had open gestaan en het nu niet meer deed. We hadden gisteren net boodschappen gedaan en hij zat behoorlijk vol. Alle zekeringen nagekeken en de stekkers maar alles was in orde. We begrepen er niks van. Het zou wel balen zijn als hij kapot is, zit je met al je spullen. Maar 's middags weer aan de stroomtoevoer en hij deed het weer, wonderlijk.
 Het is hier langs de sognefjord  weer erg mooi maar minder ruig dan in het noorden. De watervallen worden ook erg inniemienie.  We zitten nu op de E39 en zijn tot aan Lavik gereden om daar op de camping te gaan staan om morgen over te steken naar Bergen maar helaas de camping bestond niet meer. We moesten nu 20 km terug. We staan op een schiereiland tussen twee lange tunnels.

28 Juli

Vanmorgen om 9 uur reden we naar de pont en konden gelijk door rijden, dat scheelt weer wachttijd. De weg naar Bergen was niet heel spectaculair en het laatste stuk had erg veel lange tunnels. Dat vinden we helemaal niks, zo donker en sommige zijn nieteens verlicht. Bij Bergen was het even zoeken in de stad maar we vonden een plekje tussen een aantal grote bussen vlakbij de Bryggen haven met de bekende Hanzehuisjes. Leuk om te zien en door te lopen. Het is niet groot. En het is ook droog met een zonnetje, bijzonder in Bergen waar het bijna altijd regent. Verder zijn we nog naar de vismarkt gegaan. Allemaal hele verse vis want het stonk er niet. Grote zalmen en kabeljouw en reuze krabben die ze aan de noordkaap vangen. Louis heeft zijn vis en chips weer op. Nog wat straatjes en we hadden de stad wel weer gezien. Nu op zoek naar een camping, die zijn hier niet zoveel. De eerste die we tegenkwamen vonden we helemaal niks. En daarna kwam er een hele tijd niks. Een camping bestond niet meer. We begonnen ons al zorgen te maken toen we gelukkig een campingbordje zagen. Wij afgeslagen op een heel smal weggetje langs een fjord, soms met vluchthavens om elkaar te passeren en 20km verder vonden we het. Ze zetten ook nooit op die borden langs de weg hoe ver het nog is. We hadden geen idee waar we zaten maar het uitzicht op de camping was fantastisch. 100 meter boven het water met uitzicht op het fjord en de bergen. Er zijn hier maar 10 plaatsen en een paar hutten. Later zagen we dat we in de buurt van Eikelandsosen zaten op de 48. We zijn hier gelijk maar een dag langer blijven staan. Ze zijn hier makkelijk, geen gezeur met muntjes bij de douche en warm water. Pas nieuw toilet gebouw met een mooie keuken.  Alleen het weer zit weer niet mee vandaag. De temperatuur is goed 22 gr maar  iedere keer regen en onweer dan weer de zon. We gaan van binnen naar buiten en andersom. Maar ja, het uitzicht blijft prachtig ook met zo'n donkere onweerslucht of mooie regenbogen boven de bergen.
Morgen gaan we richting Voss en Gudvangen bij de Naeroyfjord .

30 Juli

Het heeft vannacht gegoten. We werden gewoon wakker van de harde regen. Hele grote druppels op het dak en af en toe flink gerommel van het onweer.
Gelukkig was het droog toen we opstonden. We waren nog maar koud op weg of we werden aangehouden door een paar agenten. Ze wilden mijn rijbewijs zien. (Ik dacht dat ik te hard had gereden wat ik me niet voor kan stellen op dit smalle weggetje met zoveel bochten. De noren ergeren zich dood aan mijn rijgedrag maar ik ga vaak aan de kant voor ze om ze voorbij te laten). maar het was een alcoholcontrole. 'S morgens om 10 uur? Hij vroeg of ik wilde blazen maar het apparaat deed het niet, batterij op. Haha dus kon het niet. De agent zei nog: lucky you. Ik heb hem verzekerd dat ik niet dronken achter het stuur zat. Het bljkt hier wel nodig te zijn vertelde hij, veel noren drinken en gaan achter het stuur zitten. Wij vonden het toch wel wat vroeg hiervoor.
Deze weg 48 blijkt ook weer een prachtige weg te zijn langs de Hardangerfjord. We vinden deze fjord nog mooier dan de Sognefjord. Veel kleine eilandjes vlak aan de kust en grote rotsen steil omhoog uit het water, soms 3/400 meter. En erg smalle zijarmen diep het land in.  Louis vindt de weg erg leuk vooral de nauwe doorgangen waar alleen de camper op past. Ik ben er nu aan gewend hoewel ik soms als er opeens een bus of vrachtwagen aankomt scheuren in een bocht mijn hart in mijn keel zit. Maar er zijn overal uitwijkplaatsen en hoge betonnen randen. Met wat passen en meten en vooral niet naar beneden langs de rand kijken lukt het wel. Op 1 weggetje naar een natuurgebied en een dam was het zo smal en zijn we gekeerd toen het kon en terug gereden, dat was niet te doen.
 In een klein dorpje zijn we maar weer eens boodschappen gaan doen. Hopende op wat betere producten en geen rotte groenten. Maar hier zag het er prima uit, gelukkig. En weer heerlijk vers gebakken brood in allerlei soorten.
Aan het eind van de 48 zijn we weer op de Hardanger Nationale route de 7 gaan rijden richting Voss. Even buiten Norheimsund zijn we naar de "Steindalsfoss" gaan kijken, een waterval van 120 meter hoog en ruim 10 meter breed waar je na een klein klimmetje achterlangs kon lopen. Het was een mooi gezicht kijkend door het vallende water.
Weer doorgereden naar Voss over de 13, inmiddels had het regen gebied ons ingehaald, we waren het net steeds voorgebleven, en goot het weer. Na Voss zijn we op de Tvinne camping gaan staan recht onder de "Tvinne waterval". Zeker 200 meter hoog en 30 meter breed met verschillende watervallen uitlopend in vele terassen en uiteindelijk in 3 kleine riviertjes. Het geeft een oorverdovend lawaai. Vanuit de camper kijken we er precies op. De zon heeft nog even geschenen dus konden we buiten eten en dat bij zo'n mooie waterval.
Jammer genoeg kan ik dit stuk nog niet wegsturen omdat het internet plat ligt. Ze zijn vannacht hier door de bliksel getroffen. Dus geen wifi.

31 Juli.

Heerlijk geslapen bij het geraas van de waterval. We hoeven vandaag maar een klein stukje want Gudvangen is hier maar 40 km vandaan. Daar gaat de veerpont door de Naeroyfjord (de smalste fjord van Noorwegen)naar Flam. Onderweg was er nog een waterval " de Stalheimfoss" aangegeven en omdat ze hier nu weer zo groot en indrukwekkend zijn wilden we die wel zien. Dat werd een heel avontuur. Het bleek een smal weggetje te zijn, waar weer alleen de camper oppaste met een 18% helling en veel haarspeldbochten. Het steilste weggetje van Noorwegen. Er reden ook grote toeristenbussen voor ons. We dachten als die kunnen, kunnen wij ook. Aan het eind zagen we dat het een eenrichtingsweg was, gelukkig maar. Je zal toch weer omhoog moeten.
Beneden was er een wandelpad om bij de waterval te komen. Langs het pad groeiden ontzettend veel verschillende planten, we zagen zelfs vetplantjes en allerlei soorten varens. Door de vochtige warme kloof gedijen ze hier prima. De waterval zelf was weer indrukwekkend 100 meter vrije val. Wat een water komt er naar beneden.
Na terugkomst reden we vrij snel naar Gudvangen. Eerst geinformeerd naar de boot, die hoeven we niet te reserveren. Nu staan we weer op een camping tussen hoge bergen en om ons heen overal lange smalle watervallen. Af en toe hebben we een bui maar de temperatuur is niet zo slecht. We kunnen zelfs buiten zitten. Morgen beloven ze zon. Leuker als we varen.

1. Rim en Karin:
    31 juli 2013
    Wat is Noorwegen toch mooi, maar moeilijk om te rijden lijkt mij.
    In ieder geval hebben jullie mooie campingplekjes zodat je bij kunt komen van de spannende route.
  2. Henk:
    1 augustus 2013
    Regen, regen en nog eens een zegen? En koud!!! Ja, wie gaat er dan ook net als de winter en de regen hier weg zijn en er zich een hittegolf aandient (vandaag 29 en morgen 35 graden), naar de Noordkaap? Volgend jaar dan maar naar de Rottummerplaat (noordelijkste puntje van Nederland)?. Helemaal geen, dus ook geen smalle, wegen dus ook geen tegemoetkomende bussen toeristen en vrachtwagens!!
    Niettemin blijft het leuk om jullie te volgen. Veel plezier.