Rond weg om Trondheim.

19 juli 2013 - Brekstad, Noorwegen

18 Juli

We rijden alweer twee dagen in de regen. Het wil niet ophouden. Gisteren stonden we op met een strak blauwe hemel en de zon. Wij heel erg blij. Maar na een uur op weg te zijn begon het alweer te hosen. Daar word je toch wel heel verdrietig van en we hebben even zitten -/0\<~$#}%.  Het is zo jammer want we varen steeds met de pontjes tussen al die eilandjes door en je ziet bijna niks. Je kunt niet eens aan dek. Wel zijn we gisteren op de pont over de poolcirkel gegaan. Het werd zelfs omgeroepen, ze hadden op een rots weer een wereldbol geplaatst net zoals bij Mo I Rana.
Vannacht hebben we op een boerderijcamping gestaan. Ze hadden daar veel houtsnijwerk buiten staan. Ook binnen bij de douche was het alsof je in een huiskamer was. Lekker knus. Met kleedjes en veel beeldjes.
De dame van de camping klaagde ook over het weer en het heeft het journaal gehaald. Sinds 1998 niet meer zo nat geweest. Maar ja daar hebben wij niks aan. Vanmorgen vroeg zagen we een vos langs de camping sluipen. Ook last van het weer.
Nu staan we bij Namsos vlak voor een vliegveld. De weg hiernaar toe was schitterend. Langs smalle fjorden met steile bergen, grote naald bossen en glooiende groene heuvels en weer heel veel watervallen. Ook rijden we over mooie hangbruggen. Gelukkig hing de bewolking vrij hoog dus konden we toch veel zien. De weg is heel slecht met veel gaten, het is soms slalom rijden wat niet altijd lukt.
 We worden hier gewaarschuwd voor "groot eland gevaar". Nadat ik net gezegd had dat ze er nep voor de toerist staan zagen we ineens een kleine eland in het gras. Gauw de camper gekeerd en een paar foto's gemaakt. Even later zagen we er nog drie staan grazen. Grote mannetjes met enorme geweien, vlak langs de kant van de weg. Ze bleven rustig staan en poseren voor een aantal mooie foto's. Het is een bijzonder beest om te zien en we hadden echt geluk. Ze liepen de struiken in en je ziet ze niet meer.
Een uurtje later zagen we twee kraanvogels op de heuvel in het gras en even later nog 1. We hadden al gelezen dat die hier zomers naar toe komen. Ook dit zijn grote vogels en leuk om te zien. Een hert liep ook te grazen in het gras.
De weersvoorspellingen zijn vanaf morgen beter, laten we het hopen, want hier krijgen we toch wel heel erg de balen van.

19 Juli

We staan vlak voor een landingsbaan en zien vlak voor ons kleine vliegtuigjes opstijgen. Heel leuk. Op de camping is alles doorweekt. Gelukkig hebben ze stukjes asfalt waar de camper op kan staan. Nu zijn we er blij mee. Alles in de camper is vies aan het worden. De camper zelf zit dik onder de modder. Ook de was wordt een probleem, er zijn wel wasmachines en drogers maar niet alles kan daar in. Dus hangt het soms binnen met de kachel ervoor. Zoals vroeger thuis.
We hebben rijksweg 17 bijna afgereden en hebben besloten niet op de E6 richting Trondheim te gaan maar over een provincialeweg de 715. En het laatste stukje over de 710 tot aan de veerpont. Dit gaat met een grote boog om de stad heen. We willen die toch niet bezoeken. Louis loopt slecht en dan in de stad, niet erg handig. Dan rijden we aan de andere kant van de Trondheimfjord verder. Hebben we ook geen last van jagend verkeer en de grote vrachtauto's.
 Toevallig blijkt deze 715 ook nog eens een lokale toeristische route te zijn. Ze noemen het hier " Petite Norway". En het was ook noorwegen in het klein. Een prachtige weg. We snappen niet dat ze er niet meer reclame voor maken. We hebben alles gezien grillige hoogvlaktes, mooie fjorden, steile hoge bergen, mooie groene dalen met boerderijen, grote meren, veel woeste riviertjes en enorme watervallen en cascades en dat alles binnen 200 km. Het weer is ons ook beter gezind, eerst nog wat regen, later miezer en toen was het droog. Hehe. Nu staan we op een camping vlak bij een kasteel met uitzicht op de Trondheimfjord. Morgen nemen we de pont en gaan verder op de 710 richting Kristiansund. Om de Trollstigen (de weg langs de Geirangerfjord) te nemen.
We gaan zo eens een stukje lopen dat kan nu eindelijk.

1. Els:
    19 juli 2013
    Vandaag dus beter weer dan gisteren.
    Vervelend te zeggen, maar hier is het zomer.
    Geniet nog even en we hopen dat het goede weer ook het noorden gaat bereiken!
  2. Elvira:
    19 juli 2013
    Ja wat een pech hebben jullie en dat terwijl het hier echt zomer is! Zo gaat het vaak; is hier een hoge luchtdrukgebied is het daar in Scandinavië slecht èn andersom, want dat was een paar weken geleden zo. We duimen echt dat jullie wat beter weer krijgen; ik denk dat jullie 'droog' al heel mooi vinden! Toch maar blijven genieten van de mooie momenten als die elanden die jullie spotten, leuk!
  3. Rim en Karin:
    20 juli 2013
    Hai Nel en Louis,
    Gelukkig zien jullie, als het even optrekt, wel het mooie van de natuur. Het is ook overweldigend. Wat bijzonder dat jullie kraanvogels gezien hebben. Ik hoop voor jullie dat het helder weer wordt en blijft. Lieve groetjes