Bij Theo in Ban Phe.

12 december 2012 - Kanchanaburi, Thailand

Zaterdag 8 december

Om half negen was het verzamelen en op weg naar een restaurant voor een ontbijt. Dit kon niet in het hotel. De tuc tuc bracht ons ergens langs de rivier maar dit restaurant was nog niet open, uiteindelijk op een markt konden we eten krijgen.
Omdat we veel tempels wilden zien en alles ver uitelkaar ligt hebben we met de chauffeur van een tuc tuc afgesproken dat hij ons de hele dag rond zou rijden voor 1000 bath (25 euro) zij weten alle tempels, wachten keurig op je zodat je niet iedere keer voor ander vervoer hoeft te zorgen plus dat ze gelijk als gids fungeren.
De tempels die hier staan zijn van 2000 voor christus, sommige erg vervallen en andere weer in goede staat. Tussen de tempels vonden we een stenen hoofd dat helemaal in een boom was vergroeid net als in Angkor Wat. De tempels worden hier ook" Wat" genoemd en andere vormen weer stupa of chieda. Bij een groot tempelcomplex zagen we weer olifanten die kunstjes vertoonden. Ook kon je mee op de rug van een olifant op een bankje, een stuk rijden. Dit was voor Dim (7 jaar oud) wel heel erg leuk. Wij vonden het ook wel spannend zo hotsen op zo'n groot beest.
Hierna hebben we nog een paar tempels bezocht, het is een bijzonder gezicht  en dan te bedenken dat hier 4000 jaar geleden ook mensen liepen.
Er zijn hier wel veel toeristen, busladingen vol. Je ziet ook veel mensen op de fiets, er is een speciale fietsroute uitgezet. Bij de tempels zie je wel bedelaars, soms verkopen ze iets kleins om geld te krijgen. Wat wel vervelend is dat je als blanke altijd een veel duurdere intreeprijs moet betalen soms drie keer zoveel of meer.
Het rijden door de stad in een tuc tuc, hier is het een brommer met een overdekte laadbak achter waar 6 mensen in kunnen, is een hele ervaring. Ze scheuren overal door en schieten langs auto's. Soms zijn ze zo laag dat we gebukt zaten. Wij zijn veel te groot voor dit soort karren. Maar de drie heren genoten.
Overal langs de straten zijn eethuisjes, winkeltjes je kunt het zo gek niet noemen of het is te koop. Ook heeft iedereen hard thaische muziek aan en dat schalt over de straten. Dat zou bij ons niet kunnen.
Aan het eind van de middag zijn we weer naar het hotel gereden om te douchen en uit te rusten. Je wordt wel vuil hier in de stad.
Dim loopt iedere keer tussen de hotelkamers heen en weer hij heeft geen rust.
Om 6 uur zijn we weer met een tuc tuc naar een restaurant aan de Phraya river gegaan. We kregen een plek op het terras vlak boven het water. Aan de aanlegsteiger lagen restaurantboten en er voeren een aantal langs. Later op de avond ook disco, en karaokeboten en veel licht aan boort, met een hoop lawaai. Toen de boten bij ons weg voeren bleken we tegenover een tempel te zitten die verlicht was. Een mooi gezicht met het schijnsel in het water. Dim kijkt zijn ogen uit, vooral de boten vindt hij erg interressant.
Zo aan het water is de temperatuur met een zacht windje heerlijk.
In het restaurant hebben we allerlei gerechten besteld en het smaakte weer heerlijk. De thaisekeuken is wel erg lekker. We blijven ons verbazen over de prijzen en de rekening, wat goedkoop is het hier.
Na afloop terug in het hotel nog even wat gedronken en vroeg slapen. Morgen gaan we naar Kanchanaburi en de brug.

Zondag 9 december

Om half negen zijn we vertrokken richting Kanchanaburi na een stevige kop thaise koffie. Daar word je wel wakker van. Al snel waren we buiten de stad en reden we langs rijstvelden. Daar zaten veel ibissen in maar ook heel veel ooievaars. Nog nooit hebben we zoveel ooievaars bijelkaar gezien. Hele kolonies. Meer dan 1000 hebben we er zeker gezien. Soms waren ze aan het vliegen met grote groepen tegelijk. De rijst velden werden nu omgeploegd en dan komen er veel krabbetjes en ander lekkers naar boven dus is er genoeg te eten.
Na 2 uur rijden kwamen we aan bij de bridge over the river kwai. Daar liepen natuurlijk ook veel toeristen. Weer busladingen. Volgens louis en theo en een aantal thaise mensen kan dit niet de echte brug zijn. Die moet meer in Birma liggen. Zowiezo is deze brug van ijzer en de echte is van hout. En hij moet in de bergen liggen en dat is hier niet zo. Nou ligt Birma hier wel vlak bij en de bergen zie je op de achtergrond. De thaien noemen het hier ook anders. Worden we nu genept??
Er liep ook een toeristentreintje over heen en wij zijn er maar ingaan zitten. Je reed 1 kilometer heen en weer maar wel over de brug. Het bleek dat je er voor moest betalen, hadden we niet gedaan. We hebben zwart meegereden.
Het viel allemaal een beetje tegen.
Omdat het bezoek aan de brug maar zo kort duurde zijn we naar de Erawan watervallen gegaan die in het Nationaalpark liggen. Daar was het nog drukker. Het is ook zondag, maar ze hebben hier een aantal vrije dagen dus veel mensen trekken er op uit. Ook liepen er veel russen rond.
De waterval bestaat uit 7 niveaus, we zijn tot de vierde gekomen, daarna werd het erg steil, plus dat het erg warm en heel vochtig was. Het water liep van je rug en hoofd af. De waterval was wel erg mooi maar veel mensen waren erin aan het zwemmen of pootje baaien. Dat vonden we wel jammer.
Op het vierde nivaeu zagen we ook een aantal apen met wat jonge aapjes. Als je verder zou lopen kwam je er meer tegen, je mocht dan ook geen eten en drinken meer meenemen. De apen stelen alles.
Aan het eind van de middag zijn we terug gereden naar Kanchanaburi om een hotel te zoeken. Dit bleek een groot probleem. Alles zat vol. We reden van het ene naar het andere hotel. Het was inmiddels al donker wat ook al niet zo fijn rijden is in een vreemde stad. Uiteindelijk hebben we een soort motel met bungalowkamers gevonden. Wij allemaal blij.
Na ons wat opgefrisd te hebben zijn we in de stad wat gaan eten.

Maandag 10 december

Eigenlijk niet zo veel te vertellen vandaag. We zijn 'smorgens op ons gemak terug gereden naar Ban Phe. Wel dwars door Bangkok. Leuk om te zien. Halverwege de middag waren we weer thuis. ' s Avonds zijn we op de markt weer gaan eten.

Dinsdag 11 december

's Morgens hebben we in de tuin onze emails gelezen. Het is weer prachtig weer en lekker warm. Met Theo zijn we halverwege de middag naar het strand gegaan met Dim en zijn neefje. Die hebben wel 2 uur lang in de zee gespeeld. Het zijn wel 2 boeven bij elkaar maar ze hebben veel plezier.
' s Avonds was het de laatste feestavond na de verjaardag van de koning. ( een week lang) daar zijn we naar toe gegaan. Er waren wat optredens van zangers met danseressen en optredens van kinderen die daar een prijs mee konden winnen. Het zag er zwart van de mensen. Heel erg druk en overal eettentjes. Ze hebben hier echt vanalles. Nu zag ik weer veel gefrituurde sprinkhanen, wormen en kakkerlakken. Ook allerlei soorten inktvissen, garnalen en bijzondere vissen. Als je van vis houdt is het hier een eetparadijs.
Ook het bier is hier rijkelijk aan wezig met alle problemen van dien.
De thaien houden wel veel van feestvieren.

1. Rim en Karin:
    12 december 2012
    Welke waren lekkerder, de maden of de sprinkhanen ?
  2. Lyde de Graaf:
    16 december 2012
    geniet nog maar even! hier saai en koud!