De Canyons van Amerika

28 april 2017 - Los Angeles, California, Verenigde Staten

Chaos op Schiphol.

Maandag 24 april
We zijn weer vertrokken voor een camperreis door de Canyonsgebieden rond LA.
Het vertrekken vanaf Schiphol was een hele klus. Hoewel Bert en Irene ons ruim 3 uur van te voren hadden afgezet waren we maar net op tijd bij de gate. Voor Louis hadden ze assistentie geregeld om langs alle rijen te kunnen lopen. De vlucht was lang maar we kwamen op tijd in Newark even buiten New York aan. Nu nog door de douane. We waren al gewaarschuwd voor de lange rijen, en die waren er zeker. Veel veel langer dan in Amsterdam. Gelukkig hadden ze een rij voor rolstoelen en waren wij binnen een halfuur door de douane. Alle vingertoppen staan weer geregistreerd!
Buiten aangekomen regelden we meteen een deeltaxi, is hier normaal, en na even wachten op de andere passagiers, deze mensen hadden 2,5 uur in de rij voor de douane gestaan, reden we kriskras door de stad naar ons hotel. Gelijk een eerste indruk van de stad. Wat druk en wat een grote, hoge gebouwen en wat een slechte wegen.
Ons hotel "Excelsior" is naast Central Park in Manhattan.

Dinsdag 25 april
Mijn verjaardag. 60. Wat een leeftijd. Heel veel felicitaties gekregen via watssapp en Facebook, heel erg leuk.
Beneden bij de receptie hoorden we dat de metro, die wij wilden nemen,voor ons geen optie is met een rollator. Lange smalle trappen, bijna geen of kapotte liften. Een beetje balen. Toch maar de hop-of bus voor 2 dagen genomen.
Vandaag zijn we eerst 's morgens door Central Park gaan lopen en 's middags in het Guggenheim museum. De regen liet even op zich wachten gelukkig.
Helaas zijn hier in de buurt niet zo veel restaurants of koffietentjes open dus geen verjaardagstaart.

Woensdag 26 april
Al vroeg zijn we naar 8th avenue gelopen om de bus te pakken voor de downtownloop. Zo kregen we een goede indruk van de stad met uitleg van een gids. Bij groundzero zijn we uitgestapt. Dat vonden we erg indrukwekkend. Het is een mooie gedenkplek geworden. Een aantal stukken zijn nog leeg maar worden weer opgevuld met mooie hoge gebouwen. St. Paul's Chapel ligt er vlak naast. Uit 1766. Het was een toevluchtsoord tijdens 9/11 en er na. Bijzonder dat die kerk geen schade heeft geleden na zo'n grote ramp. Zelfs het oude kerkhof is er nog.
Doordat het zo druk is in de stad gaat de bus niet snel, genoeg tijd om je te vergapen aan alle mooie hoge gebouwen Inc. de Trump-tower. Die moet je gezien hebben. Broadway, fifth avenue, times square ect. Het was wel jammer dat het regelmatig regende. We kregen allemaal gele regencape's uitgedeeld en dat was wel nodig als je bovendeks zit. Maakt het toch wat minder leuk. Op 8-th avenue
 zijn we overgestapt op de upperloop die langs ons hotel komt. Morgen de rest van de Tour.

Donderdag 27 april
Al heel vroeg de upperloop afgemaakt. Langs Central park, een aantal musea, Harlem en het historical district met veel grote oude gebouwen. Erg indrukwekkend. 'S middags toen eindelijk de zon wat ging schijnen hebben we de hop-on rondvaartboot genomen om de skyline te bewonderen met zijn bijzondere gebouwen inclusief de Brooklyn, de Manhattan en de williamsburgbridge en natuurlijk het Vrijheidsbeeld. We dachten hierna nog even naar het rockefeller gebouw te kunnen om op "top of the Rock" te gaan voor een mooi uitzicht op de 74ste verdieping, maar het was er te druk, ze werken met tijdsloten, en konden pas de volgende dag weer. Jammer.
We vonden het heel leuk om New York een keer te zien maar niet om nog een keer te gaan.

Vrijdag 28 april
Om half acht weer met de deeltaxi naar nu het JFK vliegveld. Veels te vroeg, ons vliegtuig ging pas om 12uur. Bij een binnenlandse vlucht heb je niet zoveel controles. Hoewel louis weer mee moest en goed gecontroleerd werd  vanwege zijn corset en rollator. Bij voorbaat heeeeel verdacht. De vlucht verliep weer prima. In LA scheen de zon, heerlijk na al die regen en kou. Morgen om 11uur de camper ophalen. Dan zijn we voorlopig af van dat gesjouw met koffers.

1. Ineke:
    29 april 2017
    Leuk Nel en Louis om weer n beetje met jullie mee te reizen.
  2. Franciscus van Gerven:
    Hoi Nel & Louis,
    Bedankt voor jullie verhaal !
    Prettige reis nog.
    Groetjes,

Frans
  3. Rim en Karin:
    Hoi Nel en Louis,
    Brrr. lange rijen (de meivakantie was ook net begonnen), kou, regen. Je moet er wat voor over hebben, maar gelukkig hebben jullie veel kunnen zien, zo'n hop on/of bus is handig.
    Geniet van de warmte, de camper en alles wat jullie tegenkomen.
  4. Han:
    Hoi Nel&Louis,
    Lekker snel verslag. Leuk New York weer even op te halen. Geniet van het vrije leven in de camper.
  5. Henk:
    Hoi Nel & Louis.
    Bedankt voor jullie reisverslag. Leef met jullie mee. Veel plezier. Henk
  6. Elvira:
    30 april 2017
    Heerlijk om jullie verhalen weer te lezen, zo reizen wij ook een beetje mee. Veel plezier, wij wensen jullie leuke avonturen en bijzonderheden. Groet van ons beiden
  7. Els en Leon:
    1 mei 2017
    Hallo Nel en Louis,

Leuk om via de verslagen weer met jullie mee te reizen.
    Veel plezier nog en we kijken uit naar jullie volgende verslag
  8. Jordy & Stephanie:
    2 mei 2017
    Leuk verslag! Jammer van de regen in new york, maar dat komt nu vast allemaal goed!