Florida Key's

5 februari 2014 - Key West, Florida, Verenigde Staten

Maandag 3 februari

Vanmorgen vroeg vertrokken richting de Florida Keys. Het is prachtig weer. Er loopt een weg langs de Everglades dus krijgen we al een kleine impressie hoe het er uit ziet daar. Het eerste eiland rijdend door Key-Largo was niet zo interressant. Je rijdt door de hoofdstraat tussen allerlei bedrijven. Ze maken er ook hier weer een puinhoop van, zonde. Gelukkig werd het steeds mooier. De hoofdweg gaat over veel bruggen met aan de ene kant de Atlantische Oceaan en de andere kant de Florida Bay met op de achtergrond de Everglades. Veel mangrove bossen groeien langs de kant. Het water is prachtig groen-blauw. We rijden over de 7-mile bridge hoog boven de oceaan. Overal staan vissers met daarnaast een paar pelikanen die hopen op een makkelijk maaltje. Als ze niks krijgen zie je ze zelf maar duiken in het water naar vis. Aalscholvers zijn hier ook genoeg ze zitten vaak  massaal naast elkaar op de electricitieitdraden die hier bovengronds lopen. We hebben in het gras naast de weg een paar iguana's zien struinen en er 1 hard de weg voor ons over zien steken die helaas gegrepen werd door een grote truck, zo jammer van zo'n mooi beest. Later hoorden we dat ze hier een plaag zijn dus de locals treuren er niet om. Ze wilden ze zelf op het menu zetten maar ze zijn beschermd net als de kippen en hanen in Key west. Je riskeert een boete van 500 dollar, toch een duur stukje vlees.
Het is een behoorlijk eind rijden nog naar de camping. Alle eilandjes die we onderweg zien zijn volgebouwd met grote luxe huizen. Ze hebben prachtige tuinen vol palmbomen. Je kunt er niet langs rijden, bijna allemaal voorzien van een gate of muur. Stoppen is ook hier een groot probleem zelfs voor een auto. Parkeerplaatsen zie je maar af en toe. Doorkarren dus.
Onze gereserveerde camping ligt op het eiland SugarLoaf Key. Daar aangekomen kregen we een innieminie plekje tussen grote bussen en trailercaravans. De camper kon er staan met een picknicktafel er vlak naast en dat was het. We kregen het helemaal benauwd. Terug bij de receptie konden ze ons een andere plek aanbieden die 2 keer zo groot was  en vlak bij het iniemieni strandje, ook daar volgebouwd met hele grote bussen die met hun slide-out bijna tegenelkaar aan staan. Je blijft je verbazen over de amerikanen. Hun auto's staan er ook nog tussen en dat zijn niet van die kleintjes. We betalen hier 81 dollar per nacht (Met korting van 9 dollar haha) Voor de hele camping zijn er 6 douches (zeker. 200 plekken zijn hier) en die zijn niet al te schoon. We doen het er maar mee voor die paar dagen.Gelukkig hebben we eigen douche en toilet in de camper.
Door de hoge temperatuur kunnen we nu 'savonds lang buiten zitten. Het koelt nauwelijks af. Heerlijk. De amerikanen zelf doen dit zelden. Om 7 uur gaat iedereen naar binnen tv kijken. Dag en nacht hebben ze de airco aan. Als je 'snachts wakker wordt hoor je alleen geruis van de Airco's. Wij gaan die gewoonte ook al overnemen in dit geval overdag. Het is soms 40 gr in de camper.

Dinsdag 4 februari

Vandaag zijn we naar Key West geweest. Het zuidelijkste stadje van de VS. Op aanraden van de receptiedame hebben we onze camper bij het fairfield hotel aan het begin van de stad gezet. Daar kaartjes gekocht voor de Old Town Trolley. Een soort hop on hop off tram. Dit was erg handig. Ze hadden de route zo gepland dat je het hele stadje, wat niet heel groot is kon zien. Het historische oude gedeelte bestond uit veel oude houten huizen. Klein maar goed onderhouden. Ernest Hemingway had hier ook een nederig stulpje. We zitten hier maar 90 mile van cuba vandaan waar hij ook vaak verbleef. Het centrum was druk, er lagen 2 grote cruise schepen. Al die mensen krijgen een paar uur de tijd om het stadje zien. We zijn tussen de middag in een cubaans restaurant gaan eten nu we er toch zo dicht bij zijn. Lekker gele rijst met varkensvlees en kip en natuurlijk zwarte bonen. De kippen en hanen lopen hier inderdaad overal gewoon rond ook in het restaurant, echt cubaans. Er wordt wel vriendelijk gevraagd ze niet te voeren. Het zijn net meeuwen zo brutaal.

Woensdag 5 februari

Een rustdag. Lekker aan het strandje gehangen in de zon. Een stuk naar het eind van de camping gelopen waar we een hele zwerm kalkoengieren tegenkwamen. Die kennen we nog uit cuba. Een mooi gezicht als ze zwevend boven je langs gaan en wat een spanwijdte hebben deze gieren.
Ook struinde er een paar iguana's rond aan het riviertje. Het stikte er wel van de muggen dus we zijn weer een paar beten rijker.
In het haventje bij de camping zie je vanaf de kant veel tropische visjes zwemmen, je hoeft er dus niet voor te snorkelen. Voor zaterdag hebben we een glasboot vaart gereserveerd in het John Pennekamp Coral Reef State Park. We zijn nu voorbereid en boeken alles op voorhand. Jammer genoeg kunnen we hier niet in de stateparks camperen volgeboekt tot aan maart. (Veel amerikanen blijven er wel 2 maanden staan, ze kosten ook maar 20 tot 30 dollar per nacht en hebben uitstekende voorzieningen). Dan maar op andere campings gereserveerd vlak bij de Everglades.

1. Lyde de Graaf:
    6 februari 2014
    Geniet maar lekker van het mooie weer! Weer een leuk verhaal!
  2. Franciscus van Gerven:
    Hoi Nel & Louis,
    Fijn dat jullie eindelijk zon hebben maar dat kan haast niet anders in Florida.
    Geniet er maar van !!
    groetjes !!
    Frans
  3. Irene:
    Hey Nel en Louis,

Geniet lekker van het zonnetje en van al het moois dat er te zien is!

Groejes,
    Bert en irene
  4. Rim en Karin:
    7 februari 2014
    Als het goed is, is mijn reactie geplaatst bij de foto van de cruise America
  5. Els en Leon:
    8 februari 2014
    Hoi Nel en Louis,

Geniet er van. Het regent hier pijpenstelen

Groeten,

Leon