En nu hebben we zon!!!

2 februari 2014 - Miami, Florida, Verenigde Staten

Donderdag 30 januari

Ook vandaag bleef het regenen. De geplande boottocht over de "The Loxahatchee River" om de mangrove bossen en vogels te zien hebben we niet gedaan op afraden van de ranger. Rond de middag konden we wel nog even een kleine wandeling maken verder hebben we in de camper doorgebracht. Gelukkig maar want we hadden even een verticale waterval achter ons bed. Het water stroomde zachtjes langs de wand. Met plastic en een grote handdoek was het weer gauw opgelost en bleef ons bed ook nog droog. Never a dull moment.

Vrijdag 31 januari

Vanmorgen zijn we weer verder gereden. We zijn zoveel mogelijk langs de kust over de A1A gereden. 100 km. bejaardenoord, alles wat we zien lopen is boven de 60. De huizen zijn er ook naar. Heel groot, vaak net kleine kasteeltjes maar ze staan vlak naast elkaar er kan nog geen auto langs. Veel staan aan het strand met prachtig uitzicht. De A1A loopt over smalle eilanden tot aan Miami, met een rivier tussen het vasteland. Soms staken we een paar bruggen over om een haven te passeren. Het vervelende hier was wel dat we nergens mochten parkeren. Ze willen hier geen campers of grote bussen langs het strand. Overal politie dus je laat het wel. We hebben moeten lunchen op een parkeerplaats van een supermarkt. Als je al kunt parkeren moet je meteen 5 of 6 dollar betalen. Het weer knapt gelukkig heel erg op en de zon schijnt volop.
Dichterbij Fort Lauderdale zagen we de enorme luxe apartement complexen. Zeker 20 verdiepingen hoog, ook aaneengesloten langs het strand. Met muren en bewaking voor de ingang. Bijzonder om te zien.
Bij Fort Lauderdale zijn we naar een camping gereden. Het laatste plekje, aan een drukke weg, vlak naast een snelweg. Beetje lawaaierig. Hier vertelden ze ons dat het voor hun hoogseizoen was en bijzonder druk door de kou in de rest van Amerika.
We vonden het tijd worden voor een telefoonkaart om campings te reserveren. De winkel naast de camping verkocht ze. Ik had mijn oude telefoon bij me maar helaas, we kregen de simkaart niet aan de praat. Wij terug en 1,5 uur later met een goedkoop (12 dollar) en werkend telefoontje terug. We hadden een amerikaans toestel nodig voor deze simkaart, grrrrrrrrr. (Stond niet in de beschrijving) Ze waren wel heel behulpzaam en hebben alles voor ons geregeld met de provider.

Zaterdag 1 februari

In de stad hebben ze hier een vlindertuin die ze nogal aanprijzen. Deze hebben we bezichtigd om daarna verder over de A1A te rijden richting Miami. We hebben een camping geregeld voorbij de stad. Deze had gelukkig plaats, alleen de prijzen voor een plaats worden steeds hoger. 60 dollar per nacht en straks op de key's betalen we 90 dollar. Maar ja je moet wel. Alle stateparks zijn al vol dat moet je maanden van te voren regelen. Jammer, deze liggen vaak mooi en hebben grote plekken.
Van Fort Lauderdale tot Miami zal zo'n honderd kilometer zijn, daar hebben we 4 uur over gedaan. 1 grote file. We hoorden later dat op zondag de marathon hier wordt gelopen. Vandaar die enorme drukte.
Het kostte me heel wat stuurmanskunst om door het verkeer, soms 3tot4 rijen dik, met die grote bak te rijden. Ze schieten je links en rechts voorbij en houden totaal geen rekening met de breedte van de camper. Maar het is gelukt om er veilig doorheen te komen. Ook hier staat om de honderd meter dat je niet mag parkeren met je RV. En zeker niet bij de stranden. Miami zag er wel mooi uit met zijn hoge bijzondere gebouwen en heel veel palmen. Tijd genoeg om rustig te kijken.
De camping bleek 25 kilometer van Miami af te zijn en heel moeilijk te vinden. Het werd inmiddels al donker en na een aantal keer vragen en alle kanten opgestuurd te zijn kwamen we aan. We hebben meteen afgesproken met elkaar dat we niet meer terug gaan naar Miami. Dat is geen doen, hier heb je een auto voor nodig.
Morgen blijven we nog staan voor een rustdag.

Zondag 2 februari

Heerlijk de zon schijnt volop. Lekker buiten ontbijten. We staan in een grote boomgaard met veel groen er om heen. Het staat hier vol met enorme bussen. We zien ze nu ook met grote aanhangwagens waar hun auto in blijkt te staan. Zo bijzonder.
Vandaag kunnen we ook de was even regelen. Ze hebben hier een grote wasserette met wel 20 wasmachines en 18 drogers. Je wasje is dus zo gepiept. En het was er ook erg druk. Veel mensen blijven erbij zitten bang dat het gestolen wordt. Volgens een vrouw uit Texas lopen er overal vreemde snuiters rond. Wij zijn rustig weggegaan. Er zat toch een "waakhond" in het hok.
Het is wel lekker om even niks te moeten. Straks op de key's hebben we ook 4 dagen om rustig wat te gaan bekijken. Het moet er erg mooi zijn horen we van veel mensen.

1. Ineke:
    3 februari 2014
    Weer totaal andere en nieuwe ervaringen
    Echt Amerika toch!!
    Nel, vind je superstoer hoor met dat manouvreren in t verkeer
    Hou de zon en warmte lekker bij je.
    kus Ineke
  2. Rim en Karin:
    3 februari 2014
    Wat heerlijk dat de zon nu schijnt, hou het vast !
    Hier schijnt de zon ook, mede dank zij de vorst van de afgelopen nacht.
    Nel, ik heb bewondering voor jouw rijkunst en de durf om het te doen.