Kandy

29 april 2014 - Kandy, Sri Lanka

Maandag 28 April

Vanmorgen toen we de ontbijtzaal in kwamen stond op onze tafel een groot boeket bloemen en het tafelkleed was bedekt met bloemetjes. Van de ober kregen we ieder een klein bosje aangereikt. Als afscheid. Het was zo schattig. Ze kwamen ook vragen of we het hier naar ons zin hadden gehad en dit ook wilde melden. Ik geloof niet dat ik al gemeld had dat myrna een brief naar alle hotels had gestuurd vanuit D-Reizen dat zij daar kwam logeren en dat ze veel reizen naar Sri Lanka verkocht binnen de organisatie. Dat is normaal voor medewerkers. We krijgen de indruk dat ze erg hun best doen voor ons. Om half negen zijn we richting Sigiria gereden. Onderweg stopte Keerthi om zijn oude nog goeie kleding weg te geven bij een heel arm gezin. Bij Sigiria heeft hij ons een beetje rond gereden zodat we foto's konden nemen van de rots. Dit vonden de meiden genoeg. Ze wisten nog zoveel van de vorige keer dat we hier waren.
Onderweg naar Kandy stopte we bij een kruidentuin waar we uitleg kregen over medicinale kruiden. Ook onze gezichten en armen werden behandeld met zalfjes van aloevera en sandelwoodolie. Het is ook wel grappig hoe we dit allemaal ondergaan. Zittend op een rij naast elkaar. Grote pret. Er hoorde ook een nek en schouder- of onderbeenmassage bij. Ik kreeg de nek massage en Nadia de onderbeenmassage. De andere twee lieten het afweten. Het werd erg goed gedaan. Het waren leerlingen die een twee jarige opleiding volgen in de arjuveda. In het winkeltje konden we de producten kopen. We hebben wel wat gekocht maar ze hadden meer verwacht van ons, helaas.
Na de lunch zijn we weer verder de bergen ingereden richting Kandy. Het wordt hier steeds hoger en nog groener. Veel palm en mahoniebomen, groentes en rijstvelden. Af en toe trapt Keerthi ineens op de rem stopt midden op de weg om ons iets aan te wijzen, een boom of zaden en kapok. De weg is smal en wordt overal opnieuw geasvalteerd. We gaan dus niet snel. Vooral in de stadjes is het druk. Vrachtauto's, bussen,tuktuks, toeterend en heel veel mensen op straat, alles kriskras door elkaar. maar wat een armoe zie je hier. Heel anders dan rond Colombo. Hutjes en vervallen huizen. Maar soms ook hyper moderne gebouwen en winkels. Wat een tegenstelling. Je gaat hier ook steeds meer moslims zien en vrouwen lopen gesluierd. Van middag hoorde we het middaggebed van de imam toen we zaten te lunchen. In Bandarawela wonen hoofdzakelijk moslims maar daar is het ochtendgebed om half vijf 's morgens verboden vanwegen de overlast. Gelukkig maar ! Daar zijn we over twee dagen, kunnen we doorslapen.
Om 4 uur kwamen we nadat we Keerthis tas, die hij van de vorige reis vergeten was met al zijn kleren eerst hadden opgehaald, aan in het Tilanka hotel. Daar waren we ook 12 jaar geleden. Het is nu helemaal gerenoveerd. We hebben hele mooie grote moderne kamers met een prachtige grote badkamer. Op het balkon kijken we uit over de stad het meer en de tempel waar we morgenochtend naar toe gaan om de tand van Boedha te bekijken. De apen zijn hier erg brutaal, we moeten daarom onze ramen en deuren sluiten als we weg zijn. Omdat er een wolkbreuk was vanavond hebben we er nog maar een paar gezien. Vanavond blijven we in het hotel om te eten. Het diner is hier zeer overdadig. Niet normaal zo veel. Maar wel heel erg lekker. Vooral de toetjesbar is bij de meiden erg populair. 'S avonds hebben we in de poolbar met uitzicht over Kandy nog lekker gezeten. De cocktails zijn hier erg lekker tegen een leuk prijsje.

Dinsdag 29 April.

We zijn al weer een week weg. Wat gaat dat snel en wat hebben we al veel gedaan. Na het ontbijt zijn we naar de tempel van de tand gereden. We moesten een stukje lopen omdat je rond de tempel sinds de aanslag een aantal jaar geleden niet meer dichtbij mag parkeren. Het was een bom van 200kl. En werd vervoerd in twee busjes. Ze nemen geen risico meer. Ook werd onze tas gefouilleerd. Het was redelijk druk bij de tempel waar we weer onze schoenen hebben afgegeven. Kaartje gekocht en Femke en Nadia bloemen om bij de offertafel neer te zetten. Binnen stond er toch wel een lange rij de trap op naar het gouden tempeltje waar de tand word bewaard. Op half tien gaan monniken in gebed en daarna begint het tromgeroffel en een fluitist. De deurtjes van het kleine tempeltje helemaal van goud, gaan open en iedereen mag er vlug langslopen en een blik werpen. Na 20 minuten sluiten de deurtjes en als je nog in de rij staat heb je pech gehad. 'S avonds weer een kans. Overal voor het tempeltje zitten mensen te bidden en offeren ze bloemen. Het heeft iets mystiques met dat tromgeroffel op de achtergrond. De grote tempel zelf is ook een erg indrukwekkend gebouw met binnen allemaal kleine tempeltjes. Keerthi heeft ons door een aantal geleid met mooie boedha's van goud en marmer. Ook liet hij ons oude palmbladeren gebedsboeken zien van duizenden jaren oud. Beneden in het nieuwe gedeelte hangen schilderijen over de perahera, de grote olifantanoptocht die hier 1 keer per jaar wordt gehouden. De tand wordt dan op de rug van een olifant door Kandy heen gereden. Dit jaar valt dit feest eind juli en duurt 10dagen. Heeft te maken met de maanstand.
Weer buiten op de binnenplaats kon je wierook offeren. Erg indrukwekkend allemaal.
Weer terug bij de het busje zijn we richting de sariwinkel gereden. De dames willen een echte sari kopen. Keerthi wist een winkel waar je de traditionele sari's kan kopen en ook uitproberen. Er zijn twee manieren om ze te dragen, de indiase en de sri lankaanse. De meiden kozen voor de indiasche. Mooie stoffen lagen er in de kasten en het was nog best moeilijk om er 1 uit te kiezen. Een verkoopster hielp hun erbij en deed de sari bij hen om met een klein topje van bijpassende kleur. Ze stonden prachtig. Femke kocht een echt zijde sari die ze bij feesten kan gebruiken en alle drie nog een gewone die je vaker aankan en niet zo kwetsbaar is. Ook kregen we een beschrijving mee hoe we hem moeten omdoen en vouwen. Het meisje vond het heel leuk om de dames aan te kleden. Ook Keerthi kwam even kijken hoe ze stonden en herkende myrna eerst niet. Het is zo'n grappige man. Maar straks loop ik dus wel met drie Sri Lankaanse dames aan mijn zij, dan val ik helemaal op.
Hierna hebben we nog een houtsnijwerkwinkel bezocht. Eerst de houtsnijderij gezien en uitleg gekregen over de verschillende houtsoorten die ze gebruiken. Ook legde hij wat uit over de natuurlijke verf die ze gebruiken door rood hout te schaven en bij water te doen, het kleurde rood en met allerlei natuurlijk middelen zoals citroen en ijzer erbij te gooien de kleur te laten veranderen in Geel,paars of blauw. Een aantal mannen waren ook bezig met het maken van stoelen met houtsnijwerk en maskers. Boven was een grote winkel waar we wat konden kopen, grote dingen konden ze wel opsturen naar nederland. Alles komt aan in Rotterdam werd mij verteld. Na lang zoeken hadden we allemaal wat we wilden. De prijzen zijn in die tien jaar enorm gestegen vertelde ze maar na goed afdingen, bij allemaal toch bijna de helft van de oorspronkelijke prijs hebben we ze gekocht. Dat afdingen is nog een hele sport maar we worden er steeds beter in. Haha echte hollanders!!!
Weer even terug naar het hotel en op net balkon gezeten om om half 5 naar de kandydansers tegaan.
Vanaf het hotel was het een klein stukje lopen om bij een grote hal te komen voor de optreden. Het begon met rituele trommels en daarna 10 dansen, oa. Pauwendans, duivelsdans,vuurdans en oogstdans enz. Het eindigde weer met de trommels. Het was inmiddels hard gaan regenen en onweren en het dak van golfplaten was niet overal even waterdicht. Gelukkig zaten wij droog. Omdat het buiten zo hard regende deden ze het traditionele vuurlopen ook binnen. Een bak gevuld met gloeiende kooltjes waar een aantal dansers overheen liepen. Daarna twee vuurvreters die hun kunsten vertoonden. Na een uur was het afgelopen en gingen we weer naar het hotel nu door de stromende regen. Femke en Nadia hadden geen paraplu maar keerthi had daar aan gedacht, wat een handige man toch. De straten leken wel rivieren en met drijfnatte voeten kwamen eraan. Net nederland zeiden we tegen elkaar. Vanavond nog een lekker diner en morgen vertrekken we hier weer.

1. Rim en Karin:
    29 april 2014
    Hoi meiden,
    Wat zien jullie veel, het lijkt me een prachtige reis.
    Wil jij geen mooie sari Nel? Het zal je best goed staan.

groetjes
  2. Lyde de Graaf:
    29 april 2014
    Geweldig!!!!!
  3. Nel en louis:
    30 april 2014
    Prachtig allemaal. Heb ik de Kandy dancers terecht gemist? Kandy is toch eigenlijk de hoofdstad van Sri Lanka.
  4. Franciscus van Gerven:
    30 april 2014
    Leuke reisverslagen zeg ! Ik wens jullie nog veel plezier. Groetjes, Frans
  5. Petra:
    1 mei 2014
    Wat een kleurrijke reis en wat een leuke foto's!
    Nu heb ik al die mooie lapjes gemist.....:(
    Toch maar weer naar de markt hier.
  6. Sanne:
    1 mei 2014
    Wauw! Na jullie verhalen kriebelt het bij mij al weer om een trip te boeken hihi.

Heel veel plezier nog! Geniet!!!!!