4 Meiden op stap

24 april 2014 - Negombo, Sri Lanka

22 April  Met vier meiden naar Sri Lanka.

Na een paar dagen met Myrna, Femke en Nadia heen en weer whatsappen en bellen wie wat mee neemt zijn de koffers ingepakt. Maandag 21april om half twaalf heeft John ons, na afscheid van Louis en Frank te hebben genomen, naar schiphol gebracht.
Om half vier (werd uiteindelijk 4 uur) vlogen we richting Dubai. Het vliegtuig was de nieuwe Airbus 380/800 een mooi ruim vliegtuig met veel been en zit ruimte en heel veel mensen. De vlucht duurde 6,5uur. In Dubai zijn we na 2uur wachten overgestapt op een Boeing 777/300, veel kleiner met weing ruimte. Gelukkig hoefde we nog maar 4,5 uur te vliegen. Om 9.30 de andere morgen kwamen na een lange nacht waarin we niet konden slapen aan in Sri Lanka. We waren even vergeten hoe warm en vochtig dit ook al weer was. Maar ook dit went weten we.
Onze gids stond al klaar met een bordje "Goossens" en was snel gevonden. Hij stelde zich voor als Keerthi. Een bijzonder vriendelijke wat oudere man die de komende 17 dagen onze chauffeur en gids is. Eerst geld pinnen vonden we. Helaas de pinautomaten deden het niet maar gelukkig met wat hulp haalde we een flink aantal flappen uit de muur. 20.000 roepi is zo'n 110€. Meteen 2000 roepi omgewisseld voor briefjes van 100 die we voor fooi kunnen gebruiken. Onze gids nam ons mee naar buiten naar het parkeer terrein waar een gloednieuwe bus voor ons klaarstond. Wat een ruimte binnen. Zo kunnen we ieder op een eigen bank bij het raam zitten, heerlijk. Hij vertelde dat het hotel maar 5 minuten rijden was en meteen werden we weer herrinnerd aan de Sri Lankaanse 5 minuten want het werd dik een half uur rijden. Maar dit gaf niks, we hebben nu meteen kunnen zien hoe dit land in de 12 jaar dat we hier voor het laatst waren is veranderd. Een heuse snelweg, grote winkels mooie restaurants. Keerthi verteld dat als we straks verder reizen de wegen lijken op het laken van een biljardtafel zo glad. We gaan dit ervaren.
Bij ons hotel waren de kamers gelukkig klaar en na de formaliteiten konden we erin. Met Keerthi is afgesproken dat hij ons om 10 uur opkomt halen morgen voor een rondtour door Negombo. We hebben een kamer op de begane grond met een terras en uitzicht op zee, het zwembad en de palmbomen. De zon scheen en er lagen mensen op het strand en bij het zwembad. Heerlijk vonden we.
Na even het thuisfront een whatsapp te hebben gestuurd zijn we eerst maar gaan slapen. Even bijkomen. In de loop van de middag zijn we gaan lunchen. Ook dit is weer even wennen. Hoe was het ook al weer en wat hebben ze op de kaart. De clubsandwich smaakte weer als vanouds. Het weer is, hoe kan het ook anders in mijn vakanties, omgeslagen. De regen komt met bakken uit de hemel met flinke onweer. Het is in dit deel regentijd dus dagelijks wel een portie natigheid. De temperatuur werd er wel een stuk aangenamer door. Nadia heeft alvast het zwembad uitgeprobeerd voor ons na de regen en wij hebben lekker gelezen. Zo komen we een beetje bij van de reis en kunnen we wennen aan de omgeving.
We hebben halfpension geboekt dus zoeken naar een leuk restaurantje hoeft niet. In het hotel was lopendbuffet. Heerlijke curry's, kip, gebakken rijst, vis en een toetjesbar. Prima allemaal. Er blijken toch nog aardig wat mensen op vakantie te zijn zagen we in het restaurant.
Na het eten kwamen we erachter dat de wereldstekker, speciaal nog gekocht, helemaal niet paste. We konden ze gelukkig in het hotel lenen. Anders heb je toch een groot probleem. We moeten alle vier veel opladen. We zullen later wel een goeie kopen.
In de loop van de avond begonnen we allemaal in te storten, door alle indrukken, warmte, het nachtje overslaan en zijn we erg op tijd ons bed ingedoken.

Woensdag 23April.

Na het ontbijt wat ook weer uitstekend smaakte zijn we met Keerthi door negombo gereden. Gestopt bij een Hindoetempel om vervolgens de vismarkt te bekijken bij het strand. Niet mijn favoriete bezigheid als je geen vis lust. Op het zand lagen enorme hoeveelheden vis te drogen in de zon. (Je kunt je de geur wel voorstellen)En op de grote vismarkt lag van alles. Allerlei soorten vis, garnalen, krabben en heel veel soorten inktvissen. Onze gids legt alles goed uit. Het is handig om iemand bij je te hebben, je wordt anders te veel aangeklampt door mensen die je iets willen verkopen. Op het water waren tientallen catamarans met grote bruine zeilen aan het vissen. Verser kun je de vis niet krijgen. Na nog even in de haven te hebben gekeken zijn we naar het Dutch Canal gereden. Ooit gegraven door, hoe kan het ook anders, de nederlanders. Daar zijn we in een boot gestapt om een stuk door het kanaal naar de rivier en bijna bij de oceaan te varen. Een erg leuke ervaring. We hebben een aantal varanen zien zwemmen, een paar ijsvogeltjes (uitgelachen door de meiden omdat ik dit zo leuk vond) en heel veel palmbomen en mangrove. Langs de rivier zie je ook hoe de mensen hier leven in hun huisjes. Veel palmbladeren daken zijn nu vervangen door echte dakpannen, veel beter dus. Ze houden wat varkens en koeien. Er staan ook langs de rivier een aantal steenfabriekjes die hun klei uit de rivier halen. Het kanaal is recent door bijdrage van Japan en Nederland weer in ere hersteld. De kanten zijn weer van stenen voorzien en de gracht is uitgediept zodat er weer doorheen gevaren kan worden. Leuk om dit allemaal weer te zien. 'S middags hebben we aan het zwembad gelegen en gezwommen. Uitzicht op zee en strand. Het is jammer dat je niet zo op het strand kan zitten omdat je steeds aangeklampt wordt door verkopers die erg vasthoudend zijn. Een verkoper beweerde dat hij ons nog kende en noemt nadia, Maxima. Dit wordt dan ook alsmaar geroepen. Je durft niet naar ze te kijken want ze beginnen meteen hun waar te showen. Aan het eind van de dag kregen we weer een aantal spetters en wat gerommel. Als dit zo blijft hebben we geen last van de regentijd. Overdag wat doen en savonds een verkoelend buitje. Bij nadia en femke is de airco kapot. Hij word niet koud. Na onze melding hebben ze meteen geprobeerd het te maken maar helaas na een half uur werd het alweer warmer. Morgen nog maar eens melden. Straks lekker eten en morgen Colombo in.

Donderdag 24 April

Gisteravond durfde een ober het te vragen. Ze staan al een hele tijd te smoezen met elkaar en naar ons te kijken. We vallen ook erg op hier. "Zijn jullie hier geboren" vroeg hij aan Femke en Myrna. Ze zijn daar erg nieuwsgierig naar. Ook op straat vallen we erg op. We moeten er ook wel om lachen.
Vanmorgen zijn we over de highway naar colombo gereden. Het is een tolweg. In de stad waren een aantal wegen afgezet vanwegen een staking tegen de geplande casino. We hebben dus alleen maar in de file gestaan. Na een flinke tijd kwamen aan bij het hollandmuseum wat we hebben bezocht, het was een stukje lopen door drukke straatjes en enorm veel winkeltjes. Ieder zijn eigen specialiteit. De een verkoopt schuimrubber, de ander leer enz. Bij een stalletje met elektra vonden we de goede stekker die we nodig hadden en voor 200 roepi (is nog geen 2€) waren we klaar. Iets goedkoper dan de 19€ die we in Nederland hebben betaald. Daarna verder naar een nederlands hervormde kerk uit 1700 waar we een kleine rondleiding kregen over het ontstaan van deze kerk en mochten we wat foto's maken van de graven en de buitenkant als we een donatie gaven. Weer verder in de file naar het rijkere deel van colombo waar we nergens konden en mochten stoppen. Jammer allemaal. We zagen wel mooie gebouwen maar konden nergens naar toe. In de stad is het veel warmer dan negombo. Voor de lunch zijn we in een modern eethuisje wraps gaan eten, niet gebruikelijk hier. Keerthi kreeg nog bijna een bekeuring omdat hij van baan verwisselde wat hier blijkbaar niet mocht. In de loop van de middag zijn we weer naar het hotel gegaan om weer heerlijk bij het zwembad te liggen en wat te zwemmen. De verkopers stonden al klaar om ons toe te roepen. Alle vier vonden we dit niet zo'n geslaagde dag. Te veel in de auto en file gestaan. Aan het eind van de middag waren alle verkopers weg en konden we naar het strand en de oceaan lopen waar Nadia meteen haar slipper bijna kwijtraakte in het water. Wat een sterke stroming is daar. Toch was het veilig om te zwemmen zagen we aan de vlag. Dit hebben we maar niet gedaan ook omdat het weer begon te betrekken en in de verte het onweer zich aandiende en we weer een mals buitje kregen. De airco is nu echt gemaakt. Dit slaapt vannacht waarschijnlijk wat lekkerder.

1. Rim en Karin:
    Lieve meiden,

Koel slapen is heerlijk in zo'n klimaat en dan ziet de dag van morgen er vast weer beter uit.

Geniet ze !!

Nel gefeliciteerd met je verjaardag, vier dat maar goed zo met je dochters.

lieve groet
  2. Carla:
    24 april 2014
    Wat heerlijk om te lezen! We herkennen veel, zoals de stekkerproblemen. Hierbij DE tip, werkt feilloos: http://www.columbusmagazine.nl/azie_en_midden-oosten/sri_lanka/reisreporter/tip/10914/de_stekker_en_de_balpen.html
  3. Saskia Karsdorp:
    24 april 2014
    Leuk om de ervaringen weer te lezen. Maak er een leuke tijd van samen met de meiden.
  4. Irene:
    24 april 2014
    Hoi Nel, van harte gefeliciteerd! Leuk om jullie verslag weer te lezen. Heb ook jullie foto s op facebook gezien, mooi hoor.
    Heerlijk dat jullie een goede gids hebben. Jammer van de file vandaag, morgen vast beter!
    Groetjes Irene
  5. Lyde de Graaf:
    Lekker genieten!
  6. Els:
    24 april 2014
    Wat herkenbaar, maar wat is er ook veel veranderd sinds 2000. En ook nog jarig! Evert vierde er zijn verjaardag en kreeg een inmense taart. Jij ook? Of... niet laten weten??
    Geniet er maar van!!
  7. Petra en Albert:
    Ha Nel,

Trek je mooie jurk maar aan! Het is feest vandaag! Alweer een jaar erbij....
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag
    Een hele fijne dag met de meiden. Wij nemen hier een drankje op je gezondheid.

Zoen van Petra en Albert
  8. Henk:
    25 april 2014
    Met veel genoegen jullie avonturen gelezen. Nel nog gefeliciteerd en voor alle jaren hiervoor en hierna. Je begrijpt wel waarom. Dat jullie opvallen in het straatbeeld (talk of the town) kan ik me wel voorstellen. Veel plezier. En dat het weer maar zo mag blijven, overdag zon en s'avonds regen. Ideaal!
  9. Stephanie:
    hallo nel en de rest! hoe was/is Colombo??? chaos? :D
    zet er maar gauw foto's op, dan reis ik ook een beetje met jullie mee! groetjes!!
  10. Pascalle:
    26 april 2014
    Dag dames,

Erg leuk om de verhalen te lezen, 1 groot avontuur! Geniet er van!

Groetjes