Monkey mia

1 oktober 2012 - Denham, Australië

Vrijdag 28 september

Al vroeg zijn we weggereden, dwars door het Nationaal park met onderweg een paar mooie look outs over de Murchisonriver en de kloof. Op de weg zagen we heel wat dode kangaroos liggen. Niemand haalt ze weg dus is het goed uitkijken, we willen er niet overheen rijden. Weer op de highway 1 ging het heel snel. Het is een tweebaansweg waar je 110 mag rijden. Op de weg is het erg druk met vakantieverkeer en grote roadtrains die ook 110 rijden.
Het landschap is nog steeds met lage struikjes maar door de vele wildflowers wordt het toch niet eentonig. Het heeft veel variatie aan bloemen. Bij Overlander Roadhouse zijn we afgeslagen richting het schiereiland "Shark Bay". Het is dan nog 128 kilometer door woestijnachtig gebied. Hier zagen we veel Emoes en roofvogels. Een Black Kite vloog vlak voor onze auto langs, een erg grote vogel. Ook zagen we een Emoe in vol galop op de weg afkomen, dus weer op de rem, maar het dier schrok daar van dus stopte gelijk. Een grote hagedis " Sand Monitor" volgens ons boekje, zeker 60 cm. lang, liep ook rustig over de weg, ik geloof dat ik over zijn staart reed.
Bij Denham hebben we een camping gevonden. Gelukkig nog plaats want het is voorjaarsvakantie hier, erg druk dus. We staan nu op de top van een berg met uitzicht over de  baai.
Het is hier het meest westelijke punt van het vaste land van Australie en voor ons het meest noordelijkste punt. Hierna gaan we weer richting Perth.
Dit schiereiland is World Heritage gebied omdat het er een grote verscheidenheid is in plant en dier zowel op het land als in zee. Er zijn hier Stromatolieten te vinden. Dit zijn levende fossielen met microben die het zelfde zijn als in rotsen van 3500 miljoen jaar uit. Ze liggen hier op het strand en komen maar op 2 plekken voor in De wereld. De andere is vlak bij de Pinnacles waar we langs zijn gereden.
Morgen moeten we vroeg opstaan om om 7 uur bij  Monkey Mia beach het wilde dolfijnen voeren te zien.

Zaterdag 29 september

Al om 6 uur uit bed, wel heeeel vroeg. Om kwart over 7 kwamen we aan bij Het strand. Eerst moesten we nog wachten en om 8 uur zagen we een aantal dolfijnen naar de kust komen zwemmen. Het blijven wilde dieren dus moet je maar afwachten of ze komen. Alles wordt geregeld door een aantal rangers. Ze geven wat uitleg over de dieren. Ook mag je niet zomaar het water in. Er kwamen nog een aantal dolfijnen bij en toen pas mochten we tot onze knieen in het water komen. De dolfijnen zwemmen gewoon vlak langs je en kijken of je wat te eten hebt voor ze. Er waren ook een aantal jongen bij die alsmaar in wat dieper water aan het spelen waren. Wat een geweldig gezicht. Na een tijdje mochten een paar kinderen ze vis voeren. Daarna zwommen ze weer de zee in.
Bij het strand was nog een wandelweg door de duinen en daar hebben we een paar mooie grote hagedissen gezien. Er was er 1 van zeker 80 cm. lang.
Omdat we nog veel tijd over hadden zijn we naar het Ocean view aquarium gegaan. Daar hadden ze een paar forse haaien die gevoerd werden, ook een mooi gezicht. Verder hebben we heerlijk op de camping genoten van het mooie weer inmiddels rond de 30 gr. en het uitzicht. 's Avonds stak de harde wind weer op. De bus stond hard te schudden. Zo werden we in slaap gewiegd, weer eens wat anders.

Zaterdag 29 september

Op de terug weg richting Perth zijn we in het reservaat nog langs een mooi spierwit schelpenstrand gewandeld. Alleen op deze plek wordt door het getij allermaal kleine spierwitte schelpjes op het strand achtergelaten. Soms wel lagen van 5 tot 10 meter dik. En zeker 100 meter breed. Het is oogverblindend zo met de felle zon erop. Daarna zijn we toch bij de stromatolieten gaan kijken. Een raar soort versteende bollen met bacterien tegen het strand aan. Er was een waarschuwing voor giftige cyaanverbindingen, dus afblijven.
Nu zitten we vlak voor Geraldton op een camping.

1. Elvira:
    1 oktober 2012
    Ha we krijgen er steeds meer zin in met jullie verhalen! nog een weekje te gaan, dus het schiet op.... spannend. Ga door met genieten, liefs Jan en Elvira
  2. Henk:
    9 oktober 2012
    Zit soms een paar uur te Google-Earthen en naar plaatjes te kijken naar aanleiding van jullie verslagen. Geweldige reis zeg. En nog maar net begonnen! Dat Pinnacle Dessert vond ik heel spooky. Bijna buitenaards. Deed me aan het maanlandschap in Capadocia - Turkije denken. Groetjes en veel plezier. Henk
  3. Rim en Karin:
    11 oktober 2012
    Hoi Nel en Louis, Prachtig wat jullie allemaal zien, zoals walvissen, dolfijnen, fossielen, emoe's en jammer genoeg niet alleen levende, maar ook dode kangeroo's
    Louis, hoe gaat het met je corset? Blijft de pijn weg?
    Ik kijk uit naar het volgende verslag !
    Rim en Karin
  4. Elly en Johan:
    13 oktober 2012
    Wij lezen met belangstelling jullie reisverslagen, maar deze keer duurt het wel even. Gaat alles wel goed?