Petroglyfen en versteende bomen.

22 mei 2017 - Escalante, Utah, Verenigde Staten

Petroglyfen en versteende bomen
Zondag 21 mei

We hebben de afgelopen tijd met veel Amerikanen gesproken, op de campings en onderweg, allemaal even aardig en behulpzaam. Wat ons opviel dat ze bijna allemaal zich vrij snel verontschuldigde voor hun president. Geen goed woord hebben we gehoord over hem. Zelfs een oude dame die vertelde dat ze in Canada wilde gaan wonen omdat ze zich zo schaamde. Heel bijzonder.
Toen we opstonden vanmorgen en buiten kwamen zagen we een grote groep gieren boven ons hoofd cirkelen. Wat een mooie vogels zijn dat. Vandaag rijden we van Moab naar Torrey. Eerste helft door de woestijn en toen we die een beetje zat werden kwamen daar ineens weer mooie bergruggen spierwit, grote rots formaties en diepe dalen. Dit was nog voor het Capitol Reef National Park. Het park zelf was ook weer heel bijzonder. Wat een mooie weg om door te rijden. Halverwege kwamen we Petroglyfen, rotstekeningen, tegen van de Anasazi indianen. Hoezo geen geschiedenis en beschaving vroegen. Dit blokken de Amerikanen. In het dal bij de rotstekeningen loopt een rivier die vroeger, rond 1700 al gebruikt werd voor de fruitteelt door de mormonen die hier zijn blijven hangen.  Het was er ook meteen flink groen met grote bossen. Wat water al niet kan doen. We hebben in Torrey overnacht.
Maandag 22 mei
Door de vrouw van de camping werden we gewezen op de journey through time scenic byway richting Boulder. Over een pas van 3200 meter hoog met grote dennenbossen en op de top berkenbossen. Ook hier weer overal vergezichten op meren en groene dalen. Het regent hier vaak door de hoge bergtoppen. Veel tuinbouw in de dalen. Bij Boulder zijn we naar het Anasazi museum gegaan waar ze een grote collectie pijlpunten, potscherven en potten tentoonstelden waar de Anasazi heel bedreven in waren. Hier zijn ook een paar opgravingen van hun huizen die via het dak en een trap de ingang hadden. Ze woonden zelfs onder de grond. Weer heel anders dan in Mesa Verde. Na Boulder richting Escalante. Over het Grand Staircase. Vooral witte rotsformaties met veel Canyons.  wordt vervelend maar weer ontzettend mooi. Bovenop was het even spannend, de weg was net 2 auto's breed met aan beide kanten steile wanden 6/700 meter naar beneden zonder vangrail. Louis kneep hem even. Hij keek tenslotte in de afgrond naast hem. In het dal reden we door een lange smalle kloof om bij Escalante uit te komen. We staan nu in het Petriefied Forest  Statepark aan een meer. Een prachtige plek. Het versteende bos zelf ligt boven op de berg 1,5km klimmen. Jammer, dat lukt niet. Er zijn ook dinosaurus poot afdrukken te zien. Wel hadden ze bij de ingang een grote versteende boom en een aantal stukken neergelegd zodat we toch een indruk konden krijgen van het gesteente.
Pffff, er is zoveel interessants te zien overal. Als we het niet opschrijven vergeten we wat we gisteren hebben gezien.