Weg van de noorkaap

3 juli 2013 - Badderfjorden, Noorwegen

Zaterdag  29 juni

Wat een cadeautje vandaag. De zon straalt, het is een warme dag en dat op de noordkaap. Gisteren nog vergeten te vertellen dat we vanaf huis tot de Noordkaap 3532 km hebbben gereden. Een behoorlijk eind.
Ook vloog er een steenarend vlak langs onze bus toen we op de kustweg reden, die belaagd werd door 2 grote meeuwen, ze bleven een heel stuk naast onze camper vliegen al duikend en ontwijkend, een heel  bijzonder gezicht, wat een grote vogel is dat en dat hij zo bang was voor die meeuwen.

Al vroeg zijn we op weg gegaan naar een andere camping. Eerst nog naar het plaatsje Gjesvaer gereden over de hoogvlakte tot bij de russepollenfjord. Er liggen hier een aantal eilanden voor de kust met duizenden vogels. O.a. Papagaaiduikers en veel soorten meeuwen en aalscholvers. Helaas kun je ze zo niet zien. Dit moet per boot. Niet gedaan, we willen dit bij de lofoten gaan bekijken. Het plaatsje is erg mooi met veel houten gekleurde huizen. Onderweg hiernaar toe hebben we ontzettend veel rendieren gezien. Die zijn hier allemaal naar toe verscheept. We vroegen ons al af hoe ze hier terecht zijn gekomen. Ze lopen in groepen soms voor je bus uit en ze hebben bijna allemaal een jong. Ook zagen we er een aantal in de sneeuw liggen, waarschijnlijk om af te koelen. Niet gewend aan een heerlijk zonnetje. De hoogvlakte is behoorlijk kaal met veel rotsen.
Bij het plaatsje Skarsvag,het noordelijkste plaatsje en de noordelijkste camping van het vasteland, staan we nu aan een meertje en wel zo dat er geen ander vlak bij of voor ons kan staan. Lekker rustig en heerlijk genieten van het uitzicht en het warme weer. Aan het eind van de dag zijn we over de heuvel vanaf de camping naar "de Kirkeporten" een boog (ark) in de rots aan het fjord gelopen. Het was een heerlijk rustig dagje.
Het is nu 11 uur 's avonds en de zon schijnt volop. Je hebt ook nog helemaal geen slaap. De Noren om ons heen verduisteren vanaf een uur of 10 hun campers, heb je nog een beetje nachtgevoel. Afgelopen nacht keek ik om twee uur naar buiten recht in de zon. Dat is toch wel heel bijzonder. Gelukkig heb ik thuis nog de gordijnen in de bus vervangen met verduisteringsstof. Dat werkt perfect. Geen zonnestraaltje komt erdoor. Nu loopt er opeens een wit rendier hard over de camping vlak langs onze camper. Zo grappig om te zien. Het blijven erg schuwe dieren die je niet te dicht kan benaderen.

2 Juli

We zijn inmiddels al weer weg van het eiland Mageroya en staan nu bij ovre Alta. Bij de noordkaap camping zijn we nog een dag gebleven omdat het zulk mooi weer was 's morgens. Alleen begon het om 1 uur te gieten en dat bleef zo. Terwijl we in de camper zaten kregen we bezoek van wel 20 mannetjes rendieren met enorme geweien, toen het fototoestel flitste gingen ze er als een haas vandoor. In de loop van de middag werd Louis ook nog ziek en kreeg koorts en buiten stootte hij hard zijn been aan een kei. Flink rood en dik. Dat was verder een baal dag. Gelukkig knapte hij weer snel op na een nacht van 10 uur slapen en zijn we de volgende dag naar de camping aan het begin van de noordkaap gereden bij Olderfjord. Weer een beetje in bewoond gebied. Toch prettiger als je niet helemaal lekker bent. Op deze camping staan 2 nederlandse stellen die hier ieder jaar 3 maanden staan. De mannen gaan 's morgens op zee vissen maken die schoon en gaan bij iedereen op de camping hun vis uitdelen. Ze hebben hier samen de grootste lol in. Alleen jammer bij ons,hier geen vis te slijten.
Vandaag zijn we over de E6 via de Finnmarksvidda naar Alta gereden. Een erg mooie weg, weer met mooie vergezichten, rivieren en steile wanden in kloven. Het is hier het gebied van de Samen (lappen) en rendieren. We hadden prachtig warm weer.
'S middags zijn we naar het Alta museum gereden, een Unesco Werelderfgoed voor de rotstekeningen die ze daar hebben. Eerst de onweersbui afgewacht. (het weer slaat hier ook zo om).
Een wandelpad leidde ons langs verschillende rotsen met veel tekeningen tot 7000 jaar oud. Wie ze gemaakt heeft weten ze niet, in iedergeval niet de Samen, de Noren of de Vikingen. Twee  Archeologen waren op een plek bezig waar waarschijnlijk een vuurplaats was geweest.
Verder zijn we in het stadje naar een Kathedraal die het noorderlicht uitbeeldt gaan kijken, bijzonder van vorm alleen waren ze nog volop aan het bouwwerk bezig dus geen bezichtiging binnen.
We staan nu vlak bij de Altacanyon, de grootste canyon van europa. Helaas kun je er alleen te voet komen, 14 km heen en terug, dat is te ver voor louis. Morgen gaan we dan ook weer verder, genoeg ander moois te zien.

3 Juli

Al een week doen we het rustig aan, soms rijden we maar 100 km of minder. Vandaag weer over de E6 richting Tromso. We rijden langs de Altafjord en de langfjord. De lang fjord is heel smal en zeker 30 km lang. Het blijven mooie vergezichten. Hier op de eilanden in de fjorden liggen verschillende Gletsjers. Hoewel de zon volop schijnt is de wind hier hard en heel erg koud. We zijn even van de E6 af een kleine fjord gevolgd. Was spannend omdat het asvalt ophield en overging in gravel en soms erg smal, maar wel een hele grote waterval gezien onderweg. Nu staan we aan het water met uitzicht op de Langfjordgletsjer op een heel simpele camping. In een klein schuurtje hebben ze een paar wc's gemaakt en 1 simpele douchecabine voor de hele camping. Ze nemen het hier niet zo nauw. We zijn maar gauw gaan douchen voordat de boiler koud water geeft.
Een uur geleden zijn er 3 duitse mannen gaan vissen vanaf de kant en hebben nu een stuk of 10 grote vissen gevangen. De fjord moet hier vol vis zitten.

1. Rim en Karin:
    6 juli 2013
    Hoi Nel en Louis,
    Het is zo leuk om jullie verhalen te lezen en zoveel te herkennen.Jammer dat jullie de boottocht in Gjesvaer overgeslagen hebben, dat was prachtig, veel visarenden en papegaaiduikers. Het was een stevige boot waar wij mee gingen. Ook jammer dat jij niet van vis houdt, Nel, Noorwegen is bij uitstek een visland. Zo te lezen zien jullie wel veel verschillende dingen en is het weer af en toe ook mooi. Hier is eindelijk de zon gaan schijnen en is het strandweer geworden. Morgenochtend gaan wij dan ook heel vroeg, met een thermoskan koffie naar het strand en rijden dan weer naar huis als het druk gaat worden. Ik heb nog geen mri oproep gehad en heb de cardioloog gebeld, zij gaat er nu voor zorgen dat ik zo snel mogelijk een oproep krijg.

Geniet verder, groetjes