Zuid australie

25 oktober 2012 - Denham, Australië

Zaterdag en zondag  20/21 oktober,

We gaan even een paar rustdagen inlassen. We zijn op het grote schiereiland Eyre Peninsula naar de baai van Venus, ook een klein schiereilandje, gereden en staan daar op een camping vlak aan zee met uitzicht op een kolonie pelikanen en meeuwen. Onderweg zagen we in het weiland tussen het graan grote gekke rotsen en bollen, het waren de "Murphy's Haystacks"  zeker 5 meter hoog. Ze waren zo gevormd door de regen en de wind. Hun naam hadden ze te danken aan de eigenarr van het land rond 1850.
Bij de baai  blijven we 2 dagen. Het is een mooie plek en het weer is prachtig 25 to 30 gr ( behalve nog steeds harde wind) maar snachts heel koud. We hebben echt de extra deken nodig.
Het schiereilandje heeft aan de ene kant mooie kliffen en aan de andere kant stranden. De punt zijn we vandaag omgelopen langs de kliffen en in de baai zagen we dolfijnen op visvangst. Er was een jong bij die regelmatig uit het water sprong.
Nadat we terug waren ben ik bijna door een slang gebeten. Hij leek op een groen/ gele boomslang. Ik liep naar het was machinehok om te kijken of er een machine leeg stond en ben blijkbaar langs de slang gekomen en toen ik naar buiten stapte trapte ik bijna op hem. Hij stond al omhoog met z'n bek open en kronkelde met zijn lange dunne lijf ( zeker een meter lang)  met een harde gil sprong ik achteruit en de slang verdween in het wasmachinehok. Maar ik moest nog wassen! Gemeld bij het kantoortje  maar die konden hem uiteindelijk niet vinden. Louis en ik zijn toen samen voorzichtig onze was in de machine gaan stoppen. Voortaan beter om ons heen kijken. Je zal hem toch in de douche tegenkomen.

Maandag 22 oktober

Een erg saaie weg was het naar Port Augusta. Weer veel graan en lage struiken. Het was wel erg warm zeker 32 graden.
We laten het Eyre schiereiland voor wat het is. Als we het omrijden is het toch weer 500 km extra en we willen nog zoveel. Port Augusta ligt aan kop van de Spencer golf.
Nu we in Zuid Australie zijn valt ons op dat de prijzen aanmerkelijk lager zijn dan in het westen. Volgens de Australiers komt dat door de nieuwe opkomende mijnindustrie in het westen. Er wordt veel geld verdiend en de prijzen stijgen daardoor enorm.
We konden vanavond weer eens lekker buiten zitten. Morgen gaan we naar een botanischetuin die erg bijzonder schijnt te zijn.

Dinsdag 23 oktober

Om 8 uur was het al 24 graden. En we zaten in de volle zon. Gisteren waren er mensen uit melbourne naast ons komen staan die zo plat praten er was geen touw aan vast te knopen.+ bier drinken, boeren het kon niet op. Hier geen beschaafd engels.
Ook werden we door verschillende mensen gewaarschuwd voor Abo's ( aboriginals) die stelen alles als je niet uitkijkt. En in Melbourne zijn het de chinezen die alles overnemen volgens onze buurman. Wilders zou hier een hoop blanken aanhang hebben. Het is onvoorstelbaar.
Wij hebben eerst vanmorgen onze watertank eens flink aangevuld. De afgelopen dagen hebben we op campings gestaan waar alleen boorwater ( wat niet te drinken is) en regenwater (wat je eerst moet koken) voorradig was. Ze hebben er geen gewoon drinkwater omdat ze te ver van de bewoonde wereld af zitten. Je moet dus altijd je tank goed vol houden want je weet nooit waar je komt.
Om half tien liepen we al in de botanische tuin. Het was pas een paar jaar oud dus alles was nog niet volgroeid, maar het gaf een goed beeld van de planten die hier groeien. Het was inmiddels al 34 graden maar het is zo droog dat je er niks van merkt.
Weer terug in het stadje zijn we boodschappen gaan doen. Het is een echt oudback gebeuren niet veel interressants te zien of te doen. En jahoor veel Abo's ennn ze hebben niks gestolen :)))
Onderweg naar Port Pirie zijn we in het" Mount Remarkable" National Park geweest voor een kleine wandeling de bergen in. Langs een meertje wat droog stond,  maar de omgeving was prachtig en aan het eind een uitzicht over Spencer Gulf. Boven op de berg stonden we ineens oog in oog met twee kangaroes die onder een boom lagen.  Ik weet niet wie het hardste schrok maar ze gingen er meteen vandoor met grote sprongen. Later zagen we ze weer vlak bij ons verdekt opgesteld achter een bosje gluren. Ze zijn erg nieuwsgierig. Het bleek dat ze ons volgden en we zagen ze iedere keer kijken. Onderaan de berg sprong er ook een rode walibie van ons weg. Bij de auto aangekomen waren de kangaroes er weer. Ze wilden zeker weten dat we weggingen.
Nu staan we in Port Pirie aan de Pirierivier met uitzicht op de haven. 's avonds helemaal verlicht.

Woensdag 24 oktober

Vanaf Port Pirie wat een heel gezellig stadje bleek met koloniale huizen en leuke winkels, We hadden een duf havenplaatje verwacht, zijn we door het binnenland naar de Murray River gegaan.
Bij Burra hebben we een oude open kopermijn bekeken. Door een heuvellandschap met weer veel grote graanvelden kwamen we plotseling bij een bord dat we een "Fruit fly exclusion zone" in zouden gaan rijden. Wat inhoudt dat je geen vers fruit,groenten,uien paprika, komkommers en aardappelen mee mocht nemen. Wij wisten van niks en hadden vrolijk vanmorgen allerlei verse producten ingeslagen. Er was een parkeerplaats waar je in de vuilnisbak alles kon weggooien. Eerst maar weer eens gevraagd aan wat andere mensen die braaf hun spullen weggooiden. En inderdaad het mocht niet tenzij gekookt. Ze vertelden ook dat er heel streng werd gecontroleerd en de boetes tot wel 2000 dollar konden zijn. Ook zetten ze je hele camper op z'n kop als ze iets verdenken. Maar weer alles weggooien vonden we toch wel zonde dus hebben we het op de parkeerplaats staan snijden en koken. De komkommer hebben we snel ter plekke opgegeten. Wat een gedoe allemaal. Straks krijgen we het weer als we Victoria in rijden. We zullen nu niet te veel meer inslaan, alleen per dag.
Bij de rivier aangekomen zagen we grote wijnboerderijen en veel sinasappelbomen. Die hingen bomvol met sinasappels. Het is een echte fruitstreek hier.
Bij Morgan bleken we de rivier te moeten oversteken met een heuse pont.
Het water heeft een aantal kloven veroorzaakt die mooi zijn om te zien. De Murray River is 1 van de grootste rivieren van Australie en loopt van de Australische Alpen naar de Zuidelijke Oceaan.
We gaan er een tijdje langs rijden om bij Mildura naar de Grampians te rijden.
Het was vandaag erg bewolkt maar warm36 gr. Vanavond begon er een frisse wind te waaien, gelukkig want het is toch wel erg warm zo zonder airco.
Ennnnnn we hadden lekker veeeeel groenten vanavond bij het eten.

Donderdag 25 oktober

Zo dat was koud vanmorgen, maar 16 gr i.p.v. gisteren 32 gr om 9 uur. We zijn vroeg vertrokken en langs verschillende plaatsen langs de Murray gereden. Het viel allemaal erg tegen. We konden niet langs de rivier rijden en de dorpjes stelden niet veel voor. Het was koud en een harde wind en geen zon vandaag. Wel weer tussen enorme velden wijnstokken en sinasappelbomen gereden met af en toe een kijkje over de rivier. Het is wel een brede rivier hier met flink wat water erin wat gebruikt word voor de irigatie van de velden.
We zijn al vroeg bij Renmark op een camping gaan staan. Wel aan de rivier nu. Er moeten hier koala's zitten maar konden ze niet vinden. Wel een kangaroe en die schijnen 's avonds op de camping rond te lopen. We zijn benieuwd.

1. Els en Leon:
    27 oktober 2012
    Hoi Nel en Louis,

Wat een avonturen weer. Van slangen hebben we hier gelukkig geen last. Vannacht wel de eerste nachtvorst gehad. Verder alles zijn gangetje hier.

Groeten,

Leon